به گزارش اکوایران، یکی از دستیاران کلیدی عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان گفت که پس از انتخابات پارلمانی هفته گذشته، این رهبر زندانی عمر ایوب را به عنوان گزینه منصب نخست‌وزیری معرفی کرده است.

به نوشته رویترز، همچنین حزب تحریک انصاف پاکستان که متعلق به عمران خان است از تظاهرات سراسری در اعتراض به تقلب گسترده انتخاباتی علیه خود خبر داد. کمیسیون انتخابات کشور با رد چنین اتهاماتی گفته که مجامع قانونی هرگونه نگرانی خاصی را برطرف خواهند کرد.

هیچ‌یک از احزاب نتوانستند اکثریت قطعی پارلمان را به دست آورند؛ اما نامزدهای مستقل مورد حمایت خان با درخشش فراتر از انتظارات توانستند ۹۲ کرسی از ۲۶۴ کرسی را از آن خود کرده و به بزرگترین فراکسیون پارلمان تبدیل شوند. با توجه به اینکه خان ائتلاف با سه حزب بزرگ دیگر را رد کرده است، نامزد او از حمایت کافی برای تشکیل دولت برخوردار نیست.

اسد قیصر، یکی از رهبران ارشد حزب تحریک انصاف پاکستان پس از دیدار با نخست‌وزیر سابق در زندان به خبرنگاران گفت: «عمر ایوب نامزد ما برای پست نخست‌وزیری خواهد بود؛ او توسط عمران خان نامزد شده است».

قیصر گفت که حزب تحریک انصاف با احزاب دیگر تماس خواهد گرفت تا در مورد حمایت از نامزدی ایوب گفتگو کنند. پیش از این، مخالفان خان اعلام کرده بودند که برای تشکیل دولتی ائتلافی متحد می‌شوند.

از آنجایی که کمیسیون انتخابات نماد حزب تحریک انصاف را ممنوع کرده بود، هواداران خان مجبور شدند که به عنوان کاندیداهای مستقل در انتخابات پارلمانی شرکت کنند.

علی‌رغم ممنوعیت‌های اعمال شده علیه حزب تحریک انصاف و محکومیت عمران خان به افشای اسرار دولتی و فساد، همچنان میلیون‌ها نفر از هوادارانش برای رأی‌دادن به کاندیداهای مورد حمایت او پای صندوق‌های رأی آمدند.

در حال حاضر، عمر ایوب که به خاطر اتهاماتی از جمله مشارکت در شورش‌های پس از دستگیری عمران خان توسط نیروهای انتظامی تحت تعقیب قرار دارد، مخفی شده است.

با این وجود، او در انتخابات شرکت کرد و توانست یک کرسی به دست آورد. او قبلاً عضو حزب نواز شریف، رقیب اصلی خان و همچنین حزب حاکم ژنرال پرویز مشرف بود.

اعتراضات سراسری

خان و حزبش می‌گویند که علیه نامزدهایشان تقلب شده و در واقع، کرسی‌های بیشتری کسب کرده‌اند. آن‌ها تعدادی نتیجه برخی حوزه‌های انتخابیه را به چالش کشیده‌اند.

این حزب همچنین از هواداران خود خواسته تا روز شنبه، در اعتراضات سراسری علیه تقلب شرکت کنند. گوهرعلی خان، رئیس موقت حزب تحریک انصاف گفت که او از احزاب دیگر که معتقدند انتخابات ناعادلانه بوده دعوت می‌کند تا به تظاهرات بپیوندند.

پیش از این، حامیان تحریک انصاف با تظاهرات در مناطق مختلف کشور از جمله شمال غربی و جنوب غربی، برخی از جاده‌ها و بزرگراه‌ها را مسدود کردند.

ابهامات و سؤالاتی در مورد عادلانه‌بودن انتخابات هفته گذشته، هم در داخل پاکستان و هم در پایتخت‌های بزرگ خارجی مطرح شده است.