به گزارش اکوایران، متحدان عمران خان مقامات پاکستانی را به تقلب در شمارش آرا متهم کرده‌اند تا پس از کسب موفقیت خیره‌کننده حزب خان در انتخابات، از بازگشت آن‌ها به قدرت جلوگیری کنند.

به نوشته فایننشال تایمز، نامزدهای وفادار به حزب تحریک انصاف پاکستان بیشترین کرسی‌ها را به دست آوردند اما از کسب اکثریت لازم برای تشکیل دولت جا ماندند. آن‌ها ادعا می‌کنند که حتی با وجود کمپین بازداشت و آزار و اذیت که پیش از انتخابات و با حمایت ارتش برای سرکوب حزب تحریک انصاف راه افتاده بود، متحدان عمران خان همچنان کرسی‌های بیشتری را به دست آورده‌اند.

اگرچه شمارش آرا هنوز تا بعدازظهر شنبه کامل نشده بود، اما به گفته کمیسیون انتخابات پاکستان، کاندیداهای مستقل که اکثریت آن‌ها را رهبران حزب تحریک انصاف تشکیل می‌دادند، ۱۰۰ کرسی از ۲۶۵ کرسی را به دست آوردند.

این نتیجه آن‌ها را از رقبای اصلی خود، یعنی حزب مسلم لیگ پاکستان به رهبری نواز شریف (با ۷۱ کرسی) و حزب مردم پاکستان به رهبری بلاول بوتو زرداری، پسر بی‌نظیر بوتو (با ۵۴ کرسی) پیش انداخت.

مسلم لیگ پاکستان و حزب مردم پاکستان که مدت‌ها پیش از ظهور حزب تحریک انصاف بر کشور حکومت می‌کردند، اواخر روز جمعه مذاکرات را برای تشکیل ائتلاف آغاز کردند.

رئوف حسن، یکی از رهبران حزب تحریک انصاف گفت که رأی‌گیری و نتایج ده‌ها کرسی دستکاری شده است. حسن به خبرنگاران گفت: «متأسفانه به دلیل وارونه‌شدن یک‌شبه نتایج، تفاضل کرسی‌های ما کاهش یافته است».

این حزب از هواداران خواست تا به صورت مسالمت‌آمیز در خارج از دفاتر انتخاباتی حدود ۱۰ حوزه انتخابیه که هنوز نتایج آن تا بعد از ظهر شنبه اعلام نشده بود، اعتراض کنند.

انتخابات پاکستان

انتخابات با تأخیر در اعلام نتایج، قطعی شبکه تلفن همراه و بی‌نظمی‌های ادعایی در هنگام شمارش آرا همراه بود. اتحادیه اروپا نیز درباره «ادعای دخالت شدید در روند انتخابات» هشدار داد.

ایالات متحده گفت که «نگران ادعاهای مداخله در روند انتخابات است» اما «بدون در نظر گرفتن اینکه کدام حزب حاکم می‌شود، با دولت بعدی پاکستان همکاری خواهد کرد».

حزب تحریک انصاف ادعا می‌کند که مقامات انتخاباتی نتایج را دستکاری کرده‌اند تا دستاوردهای حزب را کاهش دهند. عمران خان که از ماه آگوست در زندان به سر می‌برد و واجد شرایط شرکت در این رقابت‌ها نبود، در پیامی مدعی شد که حزب او ۱۷۰ کرسی به دست آورده است.

در این پیام آمده است: «ما در انتخابات ۲۰۲۴ با اکثریت دو سوم پیروز شدیم. همگی قدرت رأی شما را دیده‌اند. اکنون باید بتوانید از آن محافظت کنید».

در حالی که پاکستان با بحران اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کند، اگر هیچ حزبی اکثریت مطلق را به دست نیاورد، دست پارلمان جدید بسته شده و عملاً ناکارآمد خواهد شد.

شهباز شریف، برادر نواز شریف با زرداری برای تشکیل ائتلاف ملاقات کرده است.

حسن عسکری رضوی، کارشناس علوم سیاسی می‌گوید که انتظار دارد دو حزب در تشکیل دولت جدید دست برتر را داشته باشند، اما «حزب تحریک انصاف در داخل مجلس و خارج از آن می‌تواند برای آن‌ها مشکل درست کند».

برخی اعضای حزب تحریک انصاف نشان دادند که مایل به تشکیل ائتلاف با احزاب کوچک‌ترند، اما تحلیلگران هشدار دادند که جلوگیری از ساز مخالف نامزدهای مستقل بسیار دشوار خواهد بود.

طاهره عبدالله، یک فعال حقوق بشر گفت: «رأی نماینده‌های مستقل به بیشترین ارزش را خواهد داشت». عبدالله که روند انتخابات روز پنج‌شنبه را نظارت می‌کرد، گفت که در سه حوزه انتخابیه که او شاهدشان بود، مقامات تلاش کردند تا جلوی او و دیگران را از مشاهده شمارش آرا بگیرند.

او افزود: «شواهدی وجود دارد که تنها به یک نتیجه ختم می‌شود؛ اینکه نیمه‌شب اتفاقی افتاد که مقامات نمی‌خواستند ناظران آن را ببینند».

ژنرال عاصم منیر، فرمانده ارتش پاکستان سلامت و آزادی انتخابات دفاع کرد. او افزود که احزاب پاکستان باید «بلوغ و اتحاد سیاسی» نشان داده و «از هرج‌ومرج و قطبی‌شدن بپرهیزند».

اما برای میلیون‌ها پاکستانی حامی حزب تحریک انصاف که معتقدند حزبشان پیروز شده، احتمال بقای وضع موجود تحت حکمت سلسله‌های سیاسی این کشور، نقض جدی اراده مردم تلقی خواهد شد.