به گزارش اکوایران، حزب نواز شریف، نخست‌وزیر سابق پاکستان و متحدانش در اواخر روز سه‌شنبه اعلام کردند که به طور مشترک دولتی ائتلافی تشکیل خواهند داد تا بلاتکلیفی هفته گذشته که هیچ حزبی در انتخابات پارلمانی اکثریت ساده را کسب نکرد، پایان یابد.

به نوشته اِن‌پی‌آر، آخرین تحولات ساعاتی پس از ملاقات احزاب رقیب عمران خان، نخست‌وزیر سابق زندانی پاکستان در اسلام‌آباد رخ داد.

در این نشست، حزب خلق پاکستان متعلق به آصف علی زرداری (رئیس‌جمهور سابق)، حزب مسلم لیگ پاکستان متعلق به نواز شریف (نخست‌وزیر سابق) و شهباز شریف، برادر نواز که پس از استیضاح عمران خان نخست‌وزیر پاکستان شده، حضور داشتند.

در کنفرانس خبری با زرداری و دیگر سیاستمداران، شهباز شریف به گزینه مشترک برای نخست‌وزیری اشاره‌ای نکرد؛ البته اعتقاد غالب بر این است که شریف رئیس دولت جدید خواهد بود. شریف در سخنرانی کوتاه خود گفت که مذاکرات بر سر ائتلاف موفقیت‌آمیز بوده است.

زرداری نیز خاطرنشان کرد: «تصمیم گرفته‌ایم که دولت را به صورت مشترک تشکیل دهیم».

مریم اورنگ زیب، سخنگوی حزب مسلم لیگ پاکستان گفت که نواز شریف برادر کوچک‌تر خود را برای پست نخست‌وزیری نامزد کرده است.

پس از انتخابات پارلمانی روز پنجشنبه، حزب مسلم لیگ پاکستان در حال مذاکره با زرداری و سایر متحدان بوده است.

اگرچه نامزدهای مورد حمایت حزب تحریک انصاف پاکستان متعلق به عمران خوان ۹۳ کرسی از ۲۶۵ کرسی مجلس را به دست آورده‌اند، اما این تعداد برای تشکیل دولت کافی نیست. حزب مسلم لیگ پاکستان به رهبری شریف و حزب مردم پاکستان به رهبری زرداری به ترتیب ۷۵ و ۵۴ کرسی کسب کردند.

عملکرد قوی و شگفت‌آور حزب خان برای نواز شریف که پس از بازگشت از تبعید خودخواسته به کشور نامزد مورد نظر نهادهای نظامی و امنیتی تلقی می‌شد، همگی را شوکه کرد.

ارتش پاکستان همیشه خود را به عنوان داور نهایی در نخست‌وزیری معرفی کرده است.

توافق روز سه‌شنبه رقبای خان ساعاتی پس از آن صورت گرفت که حزب تحریک انصاف از انجام هرگونه مذاکره با آن‌ها خودداری کرده بود. خان که در حال حاضر به دلیل فساد و نقض قانون ازدواج در زندان به سر می‌برد، از شرکت در انتخابات محروم شده بود.

اعضای حزب خان همچنین مجبور شدند به عنوان نامزدهای مستقل در انتخابات شرکت کنند؛ زیرا کمیسیون انتخابات و دیوان عالی نماد انتخاباتی حزب تحریک انصاف را ممنوع کرده بودند. نمادهای انتخاباتی احزاب به رأی‌دهندگان بی‌سواد کمک می‌کند تا نامزدهای مورد نظر خود را در برگه‌های رأی بیابند. مقامات همچنین موانع قانونی دیگری نیز بر سر راه حزب خان قرار دادند.

حزب تحریک انصاف می‌گوید در رأی‌گیری پنج‌شنبه گذشته تقلب شده تا از پیروزی حزب در پارلمان جلوگیری شود؛ اتهامی که مقامات انتخاباتی آن را رد کردند.

بر اساس قانون اساسی، عارف علوی، رئیس‌جمهور پاکستان جلسه افتتاحیه مجلس ملی را قبل از ۲۹ فوریه تشکیل می‌دهد تا قانون‌گذاران سوگند یاد کنند. پارلمان بعداً نخست‌وزیر جدید را انتخاب خواهد کرد.