به گزارش اکوایران، یک مقام ارشد لبنانی و یک مقام کاخ سفید  اعلام کردند عاموس هوخشتاین، فرستاده آمریکا برای ادامه تلاش‌های دیپلماتیک، با هدف کاهش تنش در مرز لبنان و ایجاد ثبات، روز دوشنبه از بیروت بازدید خواهد کرد.

حزب‌الله و اسرائیل ماه‌هاست که به موازات جنگ غزه درگیر تنش بوده‌اند. این بدترین درگیری بین دو دشمن مسلح از زمان جنگ سال 2006 بوده است و ترس از رویارویی بزرگتر را تشدید کرده است.

الیاس بوصعب، معاون رئیس پارلمان لبنان، یکی از مقاماتی که قرار است با هوخشتاین دیدار کند، به رویترز گفت که او معتقد است زمان دیدار هوخشتاین حاکی از پیشرفت در تلاش‌ها برای تامین آتش‌بس غزه در چند ساعت یا چند روز آینده است.

او افزود: «اگر این اتفاق بیفتد، من معتقدم که سفر هوخشتاین این بار برای پیگیری آتش‌بس در مرزهای جنوبی ما و بحث در مورد آنچه برای ثبات و پایان دادن به احتمال گسترش جنگ با لبنان لازم است، اهمیت زیادی خواهد داشت.»

واشنگتن گفته است که توافق آتش‌بس در جنگ غزه نزدیک است و قصد دارد تا آغاز ماه رمضان، یعنی یک هفته دیگر، اجرایی شود.

در همین حال یک روزنامه اسرائیلی گزارش داد، اسرائیل روز یکشنبه مذاکرات در قاهره را پس از رد درخواست از حماس برای فهرست کامل اسرایی که هنوز زنده هستند، ترک کرد.

حزب الله علناً اعلام کرده است که حملات خود را از لبنان به اسرائیل پس از پایان حمله اسرائیل به نوار غزه متوقف خواهد کرد، اما همچنین آماده است در صورت ادامه حملات اسرائیل، به جنگ ادامه دهد.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان، روز پنجشنبه به رویترز گفت که توقف جنگ در نوار غزه در اوایل این هفته باعث آغاز مذاکرات غیرمستقیم برای پایان دادن به درگیری‌ها در امتداد مرز جنوبی لبنان با اسرائیل می‌شود.

بوصعب گفت هوخشتاین «ایده‌های جدی دارد که ممکن است آغاز راه حلی پایدار، ثبات، و از بین بردن شبح جنگی باشد که به نفع هیچ‌کس نیست.»