به گزارش اکوایران، اسرائیل به مصر و قطر اعلام کرده که تا زمانی که حماس لیستی از اسرای زنده را ارائه ندهد و پاسخی جدی به تعداد اسرای فلسطینی که میانجی‌ها به عنوان بخشی از توافق بین‌المللی آزادی پیشنهاد کرده‌اند، ارائه نکند، دور دیگری از مذاکرات را برگزار نخواهد کرد.

درخواست‌ها برای توافق اسرا که شامل آتش‌بس بشردوستانه می‌شود، در سرتاسر جهان در حال افزایش است. شرایط در غزه به طور قابل توجهی بدتر شده است و ارسال کمک‌ها به این منطقه محصور دشوارتر و خطرناک‌تر شده است.

به گفته کاخ سفید، جو بایدن، که ماه گذشته ادعا کرد هر کار ممکنی را برای دستیابی به یک توافق جدید انجام خواهد داد، روز پنجشنبه جداگانه با رهبران قطر و مصر در مورد «فوریت پایان دادن به مذاکرات در اسرع وقت و گسترش جریان کمک‌های بشردوستانه به غزه » گفتگو کرد.

به نوشته باراک راوید، گزارش‌گر آکسیوس، مصر و قطر به اسرائیل قول دادند که اگر این هفته هیاتی را برای گفت‌وگو درباره جنبه‌های بشردوستانه توافق پیشنهادی به دوحه بفرستد، پاسخ‌هایی را از حماس برای اعلام تعداد اسرای زنده و تعداد فلسطینیان زندانی که می‌خواهد آزاد شوند ارائه دهند.

مقامات ارشد اسرائیلی گفتند که پس از سه روز مذاکره در قطر، هیات اسرائیلی روز پنجشنبه بدون پاسخ به اسرائیل بازگشت. یک مقام اسرائیلی ادعا کرد: «میانجی‌ها قول دادند که حماس اعداد و ارقام را ارائه کند و این اتفاق نیفتاد.»

به عنوان بخشی از چارچوبی که جمعه گذشته توسط ایالات متحده، مصر و قطر در پاریس ارائه شد، اسرائیل حدود 400 اسیر فلسطینی، از جمله کسانی که به قتل اسرائیلی‌ها محکوم شده بودند، را در ازای آزادی حدود 40 اسیر اسرائیلی توسط حماس، آزاد می‌کند. از جمله زنان، سربازان زن، مردان بالای 50 سال و مردانی که در وضعیت پزشکی وخیم قرار دارند.

این چارچوب همچنین شامل حدود شش هفته توقف در جنگ در غزه، یک روز وقفه برای هر اسیر زنده‌ای که آزاد می‌شود، و همچنین آمادگی برای بازگشت اولیه و تدریجی شهروندان فلسطینی به بخش شمالی نوار غزه بود.

مقامات قطری و مصری در 24 ساعت گذشته با مقامات اسرائیلی گفتگو کردند و پیشنهاد کردند هفته آینده دور دیگری از مذاکرات در قاهره برگزار شود. یک مقام ارشد اسرائیلی گفت که اسرائیل این پیشنهاد را رد کرده و تصریح کرد که تا زمانی که از حماس پاسخی دریافت نکند، پیشبرد مذاکرات غیرممکن خواهد بود.

یک مقام اسرائیلی گفت: «تا زمانی که لیستی از اسرایی که زنده هستند را دریافت نکنیم و تا زمانی که حماس پاسخ خود را در رابطه با «نسبتی» که تعیین می‌کند برای هر اسیر چه تعداد زندانی آزاد می‌شود، ارائه ندهد، هیچ فایده‌ای برای شروع دور دیگری از مذاکرات وجود ندارد.»

مقامات ارشد اسرائیلی اعلام کردند که منتظرند ببینند آیا فشارهای آمریکا بر میانجی‌ها و تماس‌های تلفنی شخصی که بایدن با رهبران مصر و قطر در روز پنج‌شنبه داشت، در آخر هفته به ثمر نشسته و حماس را وادار به پاسخگویی کند یا خیر.