به گزارش اکوایران، نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه آغاز شد. دیپلمات‌ها معتقدند که در این نشست، قدرت‌های غربی بار دیگر از رویارویی جدی با ایران به دلیل عدم همکاری ادعایی این کشور با آژانس در مورد طیف وسیعی از مسائل خودداری کرده‌اند.

به نوشته رویترز، بیش از یک سال از تصویب قطعنامه شورای حکام ۳۵ عضوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گذرد که در آن، از ایران خواسته شده بود که با تحقیقات چندساله آژانس درباره ذرات اورانیوم یافت‌شده در سایت‌های اعلام‌نشده همکاری کند. در این قطعنامه آمده بود که توضیح درباره این ذرات از سوی ایران «ضروری و فوری» است.

از آن زمان، تعداد سایت‌های اعلام‌نشده تحت تحقیق از سه به دو کاهش تقلیل پیدا کرده، اما لیست مشکلات بین آژانس و ایران افزایش یافته است. ایران توافقنامه نصب مجدد دوربین‌های آژانس در برخی مکان‌ها را به طور کامل اجرا نکرد و در ماه سپتامبر، مانع ورود برخی از بازرسان خبره آژانس به کشور شد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس گفت: «من عمیقاً متأسفم که ایران هنوز تصمیم خود مبنی بر ممنوع‌الورودی چند بازرس باتجربه آژانس را لغو نکرده است. تنها از طریق تعامل سازنده و معنادار می‌توان به این نگرانی‌ها رسیدگی کرد. بار دیگر از ایران می‌خواهم که به طور کامل و بدون ابهام با آژانس همکاری کند».

دیپلمات‌ها اذعان کردند که با ادامه تهاجم نظامی اسرائیل به غزه که باعث تشدید تنش‌ها در سراسر خاورمیانه شد، ایالات متحده نمی‌خواست با فشار برای صدور قطعنامه‌ای علیه ایران در آژانس، باعث تشدید بیشتر وضعیت دیپلماتیک شود.

​یک دیپلمات غربی با اشاره به عوامل مختلف گفت: «انجام هر کاری، مانند تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران که ممکن است به عنوان سیگنالی اشتباه تلقی شود، خطرناک است. منطقه در این وضعیت پرمخاطره قرار داشته و هنوز آتش‌بس یا توافقی در غزه به دست نیامده است. ما هیچ چشم‌اندازی برای هیچ نوع راه‌حل هسته‌ای نداریم و در همین حال، ایالات متحده در حال ورود به انتخابات ریاست جمهوری است».

دیپلمات‌ها پیش از نشست شورای حکام گفته بودند که سه قدرت اروپایی (آلمان، فرانسه و بریتانیا) که آخرین قطعنامه را به طور مشترک با ایالات متحده مطرح کرده بوده و به طور کلی با واشنگتن هماهنگ عمل می‌کنند خواستار قطعنامه‌ای شده و حتی متن پیش‌نویس آن را نیز تهیه کرده بودند.

با این حال، دیپلمات‌ها خاطرنشان کردند که ماه‌هاست واشنگتن با درخواست صدور قطعنامه‌ای علیه ایران مخالفت کرده است که حداقل بخشی از آن به خطار انتخابات ریاست‌جمهوری آتی ایالات متحده در ماه نوامبر است.

ایالات متحده و سه قدرت اروپایی در انتقاد از ایران در مورد این مسائل و سایر موضوعات، مانند ذخایر رو به رشد اورانیوم غنی‌شده این کشور که به ادعای غربی‌ها برای ساخت چندین بمب هسته‌ای کافی است، صریح بوده‌اند.