به گزارش اکوایران، رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای سازمان ملل متحد، روز شنبه اقدام به ادعای او «نامتناسب و بی‌سابقه» ایران برای ممنوعیت ورود تعدادی از بازرسان منصوب به این کشور را، که مانع نظارت آژانس بر فعالیت‌های اتمی تهران می‌شود، محکوم کرد.

به نوشته رویترز، این اقدام ایران پاسخی به درخواست این هفته آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تهران برای همکاری فوری با آژانس در مورد موضوعاتی از جمله توضیح درباره آثار اورانیوم یافت شده در سایت‌های اعلام نشده است.

اما گروسی تاکید کرد که معتقد است ایران بیش از حد واکنش نشان داده است.وی در بیانیه‌ای ادعا کرد: «این اقدام یکجانبه نامتناسب و بی‌سابقه را که بر برنامه‌ریزی و اجرای عادی فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس در ایران تأثیر می‌گذارد و واضحاً با همکاری‌هایی که باید بین ایران و آژانس وجود داشته باشد در تضاد است، به شدت محکوم می‌کنم».

کشورهای عضو به طور کلی می‌توانند بازرسانی را که بر اساس معاهده منع گسترش سلاح های هسته‌ای (NPT) و توافقنامه پادمان هر کشور با آژانس، برای بازدید از تأسیسات هسته‌ای آن‌ها تعیین می‌شوند را وتو کنند.

اما آژانس گفت که تصمیم تهران فراتر از رویه عادی است. این سازمان گفته است که ایران به آن‌ها گفته که مجوز «چندین» بازرس را بدون ذکر تعداد آن‌ها لغو می‌کند.

آژانس گفت: «این بازرسان از مجرب‌ترین کارشناسان آژانس با دانش خاص در فناوری غنی‌سازی هستند. با تصمیم امروز، ایران عملاً حدود یک سوم از باتجربه‌ترین بازرسان آژانس را که برای ایران تعیین شده بودند، حذف کرد.»

ایران از اقدام خود دفاع کرد و ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان را به سیاسی کردن نهاد ناظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه به رسانه‌های دولتی گفت: «متاسفانه علیرغم تعامل مثبت، سازنده و مستمر ایران با آژانس، سه کشور اروپایی و آمریکا از شورای حکام برای اهداف سیاسی خود سوء استفاده کردند.»وی افزود: «البته ایران به همکاری‌های مثبت خود در چارچوب توافقات انجام شده ادامه خواهد داد و بر لزوم بی‌طرفی آژانس تاکید می‌کند.»

یک دیپلمات مستقر در وین گفت که ایران تمامی اعضای فرانسوی و آلمانی تیم بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از فهرست خارج کرده است. از پیش‌تر، هیچ عضوی از ایالات متحده یا بریتانیا در تیم بازرسان وجود نداشت.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «در حالی که این اقدام، به طور رسمی توسط موافقتنامه پادمان‌های ان‌پی‌تی مجاز است، ایران به‌گونه‌ای آن را اعمال کرده است که به‌طور مستقیم و شدید بر توانایی آژانس برای انجام مؤثر بازرسی‌های خود در ایران تأثیر می‌گذارد».گروسی افزود: «از دولت ایران می‌خواهم در تصمیم خود تجدیدنظر کند و به مسیر همکاری با آژانس بازگردد.»

وزارت امور خارجه ایالات متحده بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.