به گزارش اکوایران، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در افتتاحیه نشست فصلی شورای حکام آژانس، گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را قرائت کرد.

به گفته گروسی: «در مورد برنامه هسته‌ای ایران، آخرین گزارش من در رابطه با راستی‌آزمایی و نظارت بر جمهوری اسلامی ایران با توجه به قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد در اختیار شما قرار دارد. همانطور که مشاهده خواهید کرد، ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران همچنان در حال افزایش بوده، هرچند که سطح اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد کمی کاهش یافته است. آژانس به دلیل توقف اجرای موقت پروتکل الحاقی توسط ایران، دیگر از دانش لازم در ارتباط با تولید و موجودی سانتریفیوژها، روتورها و دمنده‌ها، آب سنگین و کنسانتره اورانیوم برخوردار نیست. سه سال از توقف اجرای موقت پروتکل الحاقی توسط ایران می‌گذرد و در نتیجه، سه سال است که آژانس قادر به انجام بازرسی‌های دسترسی تکمیلی در ایران نیست».

گروسی ادعا کرد: «همچنین گزارش من در مورد موافقتنامه پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با جمهوری اسلامی ایران در اختیار شما قرار دارد. در حل و فصل مسائل پادمان باقی‌مانده هیچ پیشرفتی حاصل نشده است. ایران توضیحات فنی قابل‌قبولی برای آژانس در مورد وجود ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در ورامین و تورقوزآباد ارائه داده و همچنین آژانس را از محل(های) فعلی مواد هسته‌ای و/یا تجهیزات آلوده مطلع نساخته است».

او افزود: «من گزارش‌های اصلاح‌شده حسابداری مواد هسته‌ای که توسط ایران در مورد مغایرت در تراز مواد هسته‌ای تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم اصفهان ارائه شده را تأیید می‌کنم. بر اساس این گزارش‌ها، آژانس به این نتیجه رسیده که مغایرت در تراز مواد هسته‌ای در تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم اصفهان برطرف شده است. همچنین با اشاره به این نکته، مشخص می‌شود که مقدار اورانیوم موجود در زباله‌های جامد ارسالی از کارخانه لئوناردو به تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم اصفهان برای انحلال، کمتر از آنچه ایران در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ اعلام کرده بود، است. این مسئله جدید به بررسی بیشتر توسط آژانس نیاز دارد».

گروسی گفت: «ایران همچنین باید دستورالعمل اصلاح‌شده ۳.۱ را اجرا کند که الزامی قانونی برای ایران است. این مسائل پادمان باقی‌مانده، ناشی از تعهدات ایران تحت موافقتنامه پادمان جامع است و برای اینکه آژانس بتواند اطمینان دهد که برنامه هسته‌ای ایران صرفا صلح‌آمیز است، باید حل‌وفصل شوند. اظهارات علنی مقامات ایران در مورد توانایی‌های فنی آن‌ها برای تولید تسلیحات هسته‌ای نگرانی‌های من در مورد صحت و کامل‌بودن اعلامیه‌های پادمان ایران را افزایش می‌دهد».

او در پایان گفت: «من به طور جدی نگرانم که ایران به طور یکجانبه اجرای بیانیه مشترک را متوقف کرده که این امر تردیدهایی را در مورد پایبندی ایران به توافقات ایجاد می‌کند. همچنین عمیقا متاسفم که ایران هنوز تصمیم خود برای لغو ممنوع‌الورودی چندین بازرس باتجربه آژانس را لغو نکرده است. بار دیگر تأکید می‌کنم که تنها از طریق تعامل سازنده و معنادار می‌توان به این نگرانی‌ها رسیدگی کرد و بار دیگر از ایران می‌خواهم که به طور کامل و بدون ابهام با آژانس همکاری کند».