به گزارش اکوایران، کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده، روز دوشنبه با یکی از اعضای کابینه جنگ اسرائیل که از مخالفان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل است در واشنگتن دیدار کرد. این دیدار در حالی رخ داد که دولت بایدن تلاش‌های خود را برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه تشدید کرده است.

مقامات کاخ سفید گفتند که بنی گانتز، رقیب سیاسی میانه‌رو نتانیاهو، درخواست این دیدار را کرده و دولت دموکرات بایدن معتقد است که مهم است هریس با این مقام برجسته اسرائیلی علی رغم مخالفت‌های نتانیاهو گفتگو کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، جو بایدن، هریس و دیگر مقامات ارشد دولت به طور فزاینده‌ای در مورد نارضایتی خود از افزایش تعداد کشته‌ها در غزه و رنج فلسطینیان بی‌گناه با نزدیک شدن به پایان ماه پنجم جنگ، صریح‌تر شده‌اند.

هریس کمی قبل از دیدار با گانتز در گفتگو با خبرنگاران گفت: «من و رئیس جمهور از همان ابتدا همسو و ثابت قدم بودیم. اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند. تعداد زیادی از غیرنظامیان فلسطینی، غیرنظامیان بی‌گناه کشته شده‌اند. ما باید کمک بیشتری ارسال کنیم، باید اسرا را بیرون بیاوریم. و این موضع ما باقی می‌ماند.»

کاخ سفید در بیانیه‌ای پس از این نشست گفت که هریس و گانتز در مورد فوریت تکمیل توافق برای آزادی بیش از 100 نفر که گمان می‌رود پس از حمله حماس به اسرائیل در 7 اکتبر همچنان در غزه در اسارت هستند، بحث کردند. او همچنین بر حمایت دولت از یک آتش‌بس موقتی طولانی‌تر که آزادی اسرا را تسهیل می‌کند و امکان افزایش کمک‌های بشردوستانه در سراسر غزه را فراهم می‌کند، تاکید کرد.

اگرچه گانتز بسیاری از دیدگاه‌های تندرو نتانیاهو را دارد، اما او را برای مصالحه در مورد مسائل مهم، از جمله افزایش ارسال کمک‌های بشردوستانه آماده‌تر به نظر می‌رسد.

این نشست پس از آن برگزار شد که ایالات متحده در روز شنبه برای اولین بار کمک‌رسانی از طریق ارسال هوایی به غزه را انجام داد. انتظار می‌رود کمک‌های بشردوستانه آمریکا به صورت مداوم به غزه ارسال شود.

این لحظه منعکس کننده روند ناخوشایند رو به افزایش در روابط ایالات متحده و اسرائیل است، به طوری که ایالات متحده مجبور شده است تا کمک‌های حیاتی به مردم غزه را بدون دخالت متحد نزدیک خود اسرائیل و از طریق هوا به غزه برساند.

اولین ارسال هوایی کمک تنها چند روز پس از کشته شدن بیش از 100 فلسطینی توسط اسرائیل، هنگام تلاش برای دریافت غذا از کاروان‌های سازماندهی شده رخ داد.

کاخ سفید در شرایطی که یکی از مقامات حزب ملی گرای لیکود نتانیاهو گفت که گانتز موافقت نخست وزیر را برای دیدارهایش در واشنگتن ندارد، با او دیدار کرد. 

نتانیاهو درباره این دیدار «سخنان تندی» به گانتز گفت که بر شکاف گسترده در رهبری زمان جنگ اسرائیل تأکید دارد.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید گفت: «ما با همه اعضای کابینه جنگ، از جمله آقای گانتز گفتگو داشتیم. ما این را به عنوان نتیجه طبیعی آن بحث‌ها می‌دانیم. ما چنین فرصتی را از دست نمی‌دهیم.»

گانتز علاوه بر گفتگو با هریس، با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید و برت مک گورک، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی خاورمیانه نیز دیدار کرد. گانتز همچنین با میچ مک کانل، رهبر اقلیت سنا دیدار کرد و روز سه‌شنبه با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه نیز دیدار خواهد کرد.

همچنین احتمال داده می‌شود که وقتی درگیری‌های سنگین فروکش کند، گانتس کابینه را ترک خواهد کرد و فشار برای انتخابات زودهنگام را افزایش خواهد داد.

از زمانی که گانتز در ماه اکتبر به کابینه جنگی سه وزیر نتانیاهو پیوست، مقامات آمریکایی دریافته‌اند که می‌توانند راحت‌تر از نتانیاهو یا یوآو گالانت، وزیر دفاع، با او ارتباط برقرار کنند.

تاکنون، درخواست‌ها برای برگزاری انتخابات به دلیل جنگ خاموش بوده است، اما تحلیلگران فکر می‌کنند که وقتی گانتز از کابینه خارج می‌شود، این سیگنال به افکار عمومی اسرائیل ارسال می‌شود که دوره نیاز به وحدت داخلی گذشته است و تلاش‌ها برای سرنگونی دولت نتانیاهو می‌تواند به صورت جدی آغاز شود.

به گفته یکی دیگر از مقامات اسرائیلی، گانتز به نوبه خود قصد تقویت روابط با ایالات متحده، تقویت حمایت از جنگ اسرائیل و فشار برای آزادی اسرای اسرائیلی را دارد. این مقامات به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند زیرا آنها اجازه نداشتند به طور علنی در مورد اختلافات درون کابینه اسرائیل صحبت کنند. گانتز قرار است پس از سفر خود به آمریکا برای دیدارهایی به لندن برود.

مشخص نیست که آیا مواضع گانتز در طول مذاکرات خود در کاخ سفید از مواضع نتانیاهو در مورد تشکیل کشور فلسطین یا انجام عملیات گسترده در جنوبی‌ترین شهر غزه، رفح، متفاوت است یا خیر. دولت بایدن بارها به اسرائیل نسبت به عملیات رفح بدون برنامه‌ای برای حفاظت از غیرنظامیان هشدار داده است و کاخ سفید اعلام کرد که هریس در دیدار با گانتز این موضع را تکرار کرده است.