به گزارش اکوایران، مقامات آمریکایی عنوان کرده‌اند که تلاش ارتش ایالات متحده برای توقف حملات انصارالله یمن در دریای سرخ، به دلیل کمبود اطلاعات در مورد زرادخانه و توانایی‌های کامل این گروه یمنی با مشکل مواجه شده است.

به نوشته فایننشال تایمز، مقامات سابق و فعلی ایالات متحده می‌گویند در حالی که پنتاگون اطمینان دارد هفته‌ها حملات موشکی بسیاری از تسلیحات حوثی‌ها را نابود کرده و آن‌ها را به تغییرات تاکتیکی واداشته است، اما به دلیل عدم وجود ارزیابی دقیق از توانایی‌های این گروه قبل از آغاز بمباران‌ها، وسعت خسارت‌ها مشخص نیست.

برخی از این نگرانی‌ها در روزهای اخیر به صورت علنی مطرح شده است. دن شِپیرو، مقام ارشد پنتاگون در امور خاورمیانه در جلسه استماع هفته گذشته کنگره گفت در حالی که ارتش ایالات متحده «درک خوبی» از آنچه نابود شده دارد، اما از مجموع زرادخانه حوثی‌ها پیش از شروع عملیات نظامی آمریکا در ژانویه، «باخبر نیست».

اظهارات علنی شپیرو بیانگر نگرانی فزاینده مقامات ارشد ایالات متحده بوده که به صورت خصوصی نیز ابراز شده است. این نگرانی به این موضوع ربط دارد که تصویر ناقص اطلاعاتی، ارزیابی پنتاگون از توانایی‌های باقی‌مانده حوثی‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

حملات حوثی‌ها به کشتی‌های در حال عبور از دریای سرخ که یک مسیر حمل‌ونقل حیاتی برای تجارت جهانی به شمار می‌رود، از سال گذشته و پس از شروع جنگ غزه آغاز شد. این گروه گفته تا زمانی که اسرائیل جنگ غزه را پایان ندهد، حملات خود را ادامه خواهد داد.

در ۱۲ ژانویه، ایالات متحده و بریتانیا با حمایت متحدان دیگر حملات هوایی به مواضع حوثی انجام داده و طی هفت هفته گذشته نیز به طور دوره‌ای این گروه را مورد هدف قرار داده‌اند. پنتاگون اعلام کرد که در این کمپین، ۱۵۰ هدف از جمله پرتاب‌گرهای موشک‌های ضدکشتی و زمین به هوا، تأسیسات ارتباطی، پهپادها، شهپادها، سیستم‌های نظارت هوایی، انبارهای سلاح و تأسیسات فرماندهی، نابود یا تخریب شده‌اند.

اما حوثی‌ها که قبل از درگیری کنونی تقریباً یک دهه زیر بمباران ائتلاف به رهبری عربستان بودند، ثابت کرده‌اند که در جبران خسارات خود مهارت داشته و همچنان می‌توانند کشتی‌ها را در منطقه تهدید کنند.

حمله ماه گذشته حوثی‌ها علیه یک کشتی با پرچم بلیز متعلق به انگلستان که در تنگه باب‌المندب در حال حرکت بود، لکه‌ای نفتی به طول ۲۹ کیلومتر ایجاد کرد و توانایی‌های این گروه را علی‌رغم بمباران‌های آمریکا به نمایش گذاشت. ارتش ایالات متحده گفت که روز شنبه، این کشتی با محموله ۲۱۰۰۰ تنی کود سولفات آمونیوم فسفات غرق شد و خطری زیست‌محیطی و برای دیگر کشتی‌ها در این مسیر آبی ایجاد کرد.

طبق گفته پنتاگون، حوثی‌ها از نوامبر ۲۰۱۹ تاکنون به چهار کشتی تجاری با پرچم آمریکا که از آب‌های نزدیک یمن می‌گذشتند، حمله کرده‌اند. با این حال، آن‌ها تلاش کرده‌اند به تعداد بسیار بیشتری از کشتی‌ها حمله کنند؛ به طوری که در همین مدت، ۶۲ بار کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا یا کشتی‌های تجاری را مورد هدف قرار داده یا آن‌ها را تهدید کرده‌اند. آمریکا و متحدانش چهار تا هشت کشتی در دریای سرخ مستقر کرده‌اند و از ژانویه تاکنون، ۳۵ حمله علیه اهداف حوثی‌ها انجام داده‌اند.

در حالی که دولت جو بایدن متعهد شده تا زمانی که حملات دریای سرخ ادامه دارد، به مواضع حوثی‌ها حمله کند، مقامات غربی می‌گویند آمریکا و متحدانش اخیراً این کارزار را به تلاش‌هایی برای توقیف تسلیحاتی که سمت یمن ارسال می‌شود، گسترش داده‌اند.

مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند که فشار دیپلماتیک بر ایران جهت کنترل حوثی‌ها به طور فزاینده‌ای اهمیت خواهد داشت، اگرچه آن‌ها اذعان دارند که تهران نسبت به سایر گروه‌های محور مقاومت مانند مقاومت اسلامی عراق، کنترل کمتری بر حوثی‌ها دارد. بین ۱۷ اکتبر و ۴ فوریه، این گروه‌ها ۱۷۰ حمله به نیروهای آمریکایی در منطقه انجام دادند.

مقامات فعلی و سابق می‌گویند پس از پایان کارزار پهپادی پنتاگون علیه القاعده در جنوب عراق که تحت ریاست‌جمهوری باراک اوباما و دونالد ترامپ انجام شد، شاهد کاهش اطلاعات در مورد یمن بوده‌ایم.

میک مولروی، یکی از مقامات سابق ارشد پنتاگون و افسر سیا گفت: «از آنجایی که اولویت یمن پایین آمد، تمرکز اطلاعاتی ما در آنجا نیز کاهش یافت».

با هدف گشایش دیپلماتیک با یمن، بایدن اندکی پس از روی کار آمدن، حوثی‌ها را از فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده حذف کرد و از اواخر سال ۲۰۲۲، آتش‌بسی شکننده در جنگ داخلی این کشور برقرار شده است. این اقدام همچنین نشان‌دهنده تغییر نیازهای اطلاعاتی ایالات متحده به مناطق دیگر جهان بود؛ تغییری که پس از حمله روسیه به اوکراین تقویت شد.

جاناتان لرد، مدیر برنامه امنیت خاورمیانه در مرکز امنیت جدید آمریکا گفت: «پنتاگون با «چالشی بزرگ» در برقراری توازن بین نیازهای نظامی جاری برای مهار چین در اقیانوس آرام و تقاضای فزاینده برای ظرفیت‌های اطلاعاتی در خاورمیانه و اروپا روبرو بوده است».

تد سنجر، مقام ارشد بازنشسته سیا اذعان کرد که حوثی‌ها تمایل دارند تسلیحات خود را در «مناطق بسیار غیرقابل‌سکونت» انبار کنند. اما از سال ۲۰۱۵ که این گروه کنترل پایتخت را به دست گرفت، به دست آوردن اطلاعات میدانی دشوارتر شده، زیرا ایالات متحده سفارتخانه خود در صنعا را تخلیه کرد.