به گزارش اکوایران، وزرای شی‌جین‌پینگ گاهی بدون توضیح از انظار عمومی پنهان می‌شوند و بعد بهانه برکناری‌شان فساد مالی عنوان می‌شود. اما مدتی است که دانشمندان موشکی نیز به طرز مرموزی حذف می‌شوند. به نظر می‌رسد شی راه جدیدی برای حذف سیاستمداران برجسته حزب کمونیست پیدا کرده اما دلیل و انگیزه او از برکناری مرموز آن‌ها چیست؟

اخیرا یک دانشمند برجسته موشکی از کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین اخراج شد. برکناری او آخرین نشانه از پاکسازی گسترده در نیروی موشکی و پیمانکاران هوافضای ارتش چین بود.

در ماه دسامبر هم، سه مدیر هوافضا، از جمله رئیس شرکت علوم و فناوری هوافضای چین کنار گذاشته شدند. به فاصله چند روز 9 افسر عالی رتبه ارتش آزادیبخش خلق نیز از مجلس عالی کشور برکنار شدند. پنج نفر از آنها به نیروی موشکی مرتبط بودند.

در ماه جولای هم نیروی موشکی به طور ناگهانی دو رهبر خود، فرمانده و کمیسر سیاسی را بدون هیچ توضیحی جایگزین کرد.

هرچند هیچ دلیل رسمی برای این اخراج‌ها ارائه نشده است، اما کارشناسانی که در مورد ارتش چین مطالعه کرده‌اند، فساد مالی را دلیل احتمالی می‌دانند. تهیه و توسعه تجهیزات برای نیروی موشکی، حوزه‌ای بسیار پرسود است که با میلیاردها دلار پر شده است و می‌تواند زمینه مناسبی را برای فساد مالی ایجاد کند.

در کنار این مسئله به نظر می‌رسد پاکسازی مدیران و دانشمندان صنعت هوافضای چین و همینطور بخش نیروی موشکی روش جدید شی برای تسلط بیشتر بر توسعه موشک‌های هسته‌ای و بالستیک پکن است. 

پیش از دانشمندان هوافضا و نیروی موشکی اما وزیر دفاع چین در میان حیرت همگان ناپدید شد.

لی شانگفو

ژنرال لی شانگفو، وزیر دفاع، آخرین بار در 29 اوت، زمانی که در یک مجمع امنیتی چین-آفریقا در پکن سخنرانی کرد، در ملاء‌عام دیده شد. هنگامی که او در یک نشست بین المللی که قرار بود در اوایل سپتامبر شرکت کند، حاضر نشد، مقامات چینی گفتند که علتش «وضعیت سلامتی» او بوده است. گزارش‌های بعدی حاکی از آن بود که او در واقع به دلیل فساد تحت بازجویی قرار گرفته و قرار است برکنار شود، اما برای این برکناری هم توضیح رسمی داده نشد.

غیبت مرموز لی به دنبال ناپدید شدن مشابه وزیر امور خارجه سابق چین، «کین گانگ» بود که آخرین بار در 25 ژوئن در انظار عمومی دیده شد. کین که در ابتدا گفته می‌شد در میان گمانه زنی‌ها و شایعات درباره رابطه خارج از ازدواج برکنار شده، برای مدت طولانی در انظار عمومی حاضر نشد.

کین گانگ

ناپدید شدن دو وزیر بلندپایه بدون هیچ توضیحی در عرض چند ماه نشان‌دهنده عدم شفافیت و غیرقابل پیش‌بینی بودن دولت شی جین پینگ است.

ناپدید شدن بسیاری از افراد بلند پایه حزب کمونیست چین در کنار دلایل احتمالی برکناری آن‌ها بیش از هر چیز از تمایل شی برای سیطره بیشتر بر حزب دلالت دارد. به نظر می‌رسد شی‌جین‌پینگ دیکتاتوری را برگزیده و قدم به قدم به سمت تمامیت‌خواهی شبیه به مائو تسه تونگ پیش می‌رود.