به گزارش اکوایران، حمله موشکی مرگبار روسیه به شهر بندری اودسا در اوکراین در نزدیکی رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی و نخست وزیر یونان، کیریاکوس میتسوتاکیس، رخ داده است. لحظه این بمباران «شدید» توصیف شده است.

به گفته نیروی دریایی اوکراین، حمله روز چهارشنبه به زیرساخت‌های بندری پنج کشته و تعداد نامشخصی زخمی برجای گذاشت.

به گزارش گاردین، میتسوتاکیس که در حال مذاکره با زلنسکی بود، گفت: «ما صدای آژیرها و انفجارهایی را شنیدیم که در نزدیکی ما رخ داد. وقت نداشتیم به یک پناهگاه برسیم. این یک تجربه بسیار پر تنش است.»

اوکراین حملات خود را در پشت خطوط روسیه با کشته شدن یک مقام انتخاباتی روسیه در روز چهارشنبه با یک خودروی بمب گذاری شده و حمله پهپاد به کارخانه فلزی افزایش داد.

با پیشروی نیروهای مسکو در خط مقدم و مواجهه کیف با کمبود نیروی انسانی و تسلیحات، روسیه و اوکراین حملات هوایی را افزایش داده‌اند.

سخنگوی دیمیترو پلتنچوک تایید کرد که حمله اودسا زمانی رخ داد که هیات یونانی همراه با زلنسکی در حال بازدید از بندر بودند.

زلنسکی گفت: نیروهای روسی «به اینکه هدف‌ها نظامی باشند یا غیرنظامی اهمیتی نمی‌دهند. هرکسی که باشد، حتی اگر مهمان بین‌المللی باشد، برای این افراد مهم نیست.»

در همین حال وزارت دفاع روسیه مدعی شد که حمله به یک آشیانه هواپیما در منطقه بندر تجاری اودسا انجام شده است.

این حمله تنها چند روز پس از آن انجام شد که 12 نفر از جمله پنج کودک در اثر برخورد یک پهپاد روسی به یک ساختمان مسکونی در همان شهر دریای سیاه کشته شدند که یکی از مرگبارترین حملات به غیرنظامیان در چند هفته اخیر بود.

در حالی که کاخ سفید در تلاش برای پایان دادن به سنگ اندازی جمهوری خواهان برای ارسال بسته‌های کمکی جدید ایالات متحده به اوکراین است، سخنگوی شورای امنیت ملی رئیس جمهور جو بایدن گفت که حمله اودسا «نیاز فوری» به سلاح را نشان می‌دهد. آنها گفتند: «این حمله یادآور دیگری است از اینکه روسیه چگونه هر روز بی‌پروا به اوکراین حمله می‌کند.»

مقامات در شهر بردیانسک در جنوب اوکراین که توسط روسیه اشغال شده است، کیف را مسئول یک خودروی بمب گذاری شده می‌دانند که به گفته آن‌ها یکی از مقامات محلی انتخابات کشته شد.

این حمله در حالی صورت گرفت که رای‌گیری زودهنگام در سراسر مناطق اشغال شده اوکراین برای انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه در ماه جاری آغاز شده است.

یوگنی بالتسکی، رئیس منطقه زاپوریژیا که در مسکو مستقر شده است، مقامات اوکراینی را مسئول این حمله دانست و گفت که آنها در تلاش برای «ارعاب» ساکنان قبل از رای‌گیری هستند.

از زمانی که مسکو دو سال پیش عملیات نظامی خود را در اوکراین آغاز کرد، تعدادی از مقامات مستقر در روسیه هدف قرار گرفتند. روسیه همچنین گفته است که اوکراین در یک حمله هواپیمای بدون سرنشین در اوایل صبح به مخزن سوخت کارخانه فلزات در منطقه کورسک روسیه حمله کرده است.