به گزارش اکوایران، منابع آگاه خبر دادند که کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول به دنبال کسب دومین دوره پنج‌ساله ریاست این سازمان بوده و برای جلب حمایت کافی آماده می‌شود.

به نوشته بلومبرگ، جورجیوا، یک اقتصاددان بلغارستانی که دوره تصدی‌اش از سال ۲۰۱۹ آغاز شد و تا پایان سپتامبر امسال ادامه دارد، برای موفقیت در هرگونه تلاش احتمالی برای پیروزی مجدد به حمایت کشورهای بزرگ اروپایی و ایالات متحده نیاز دارد.

به گفته منابع که خواستند نامشان فاش نشود، تلاش او برای کسب دومین دوره با این فرض خواهد بود که او از حمایت فرانسه و آلمان، دو اقتصاد بزرگ اروپا برخوردار است.

رهبر صندوق بین‌المللی پول همیشه یک شهروند اروپایی بوده که توسط کشورهای اروپایی انتخاب می‌شود. این توافقی پس از جنگ جهانی دوم با ایالات متحده است که در عوض، رئیس بانک جهانی را انتخاب می‌کند.

جلسات هفته گذشته وزرای مالی گروه ۲۰ در برزیل بر این موضوع متمرکز شد و برونو لی مایر، وزیر دارایی فرانسه گفت که جورجیوا عملکرد خوبی داشته و اگر برای ریاست یک دوره دیگر اقدام کند، فرانسه از او حمایت خواهد کرد.

روز پنجشنبه، یک مقام ارشد آلمانی به بلومبرگ نیوز اشاره کرد که وزیر دارایی این کشور با انتصاب جورجیوا برای یک دوره دیگر موافق است، اما تأیید رسمی آن هنوز حداقل چند روز اعلام می‌گردد.

در هفته‌های اخیر، جورجیوا در پاسخ به این سؤال که آیا به دوره دوم علاقه‌مند است، بارها طفره رفته و گفته که روی دوره فعلی خود تمرکز است.

جولی کوزاک، سخنگوی صندوق بین‌المللی پول در یک نشست خبری از اظهارنظر درباره علاقه جورجیوا به خدمت برای دوره دوم خودداری کرد و آن را «سؤالی برای خود رئیس صندوق» خواند. کوزاک به قوانین صندوق بین‌المللی پول برای انتخاب رئیس اشاره کرد که به طور رسمی توسط هیئت اجرایی ۲۴ نفره این صندوق انتخاب می‌شود و هدف آن دستیابی به انتخابی با اجماع است.

حمایت ایالات متحده، بزرگترین عضو رأی‌دهنده صندوق از جورجیوا پس از اتهامات وارده در سال ۲۰۲۱ مبنی بر اینکه او به طور نادرست بر رتبه‌بندی بانک جهانی از فضای کسب‌وکار چین تأثیر گذاشته است، متزلزل شد.

صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی به عنوان مؤسسات خواهر، پس از جنگ جهانی دوم به عنوان قطعات کلیدی نظم تحت رهبری ایالات متحده ظهور کرده که به ترتیب بر کمک به کشورها برای بهبود از بحران مالی و ارائه وام برای پروژه‌های توسعه تمرکز داشتند.

جورجیوای ۷۰ساله در طول همه‌گیری کرونا به رهبری تلاش‌های صندوق برای کمک به کشورهای بدهکار کمک کرد و اخیراً در مورد تأثیر اقتصادی تکه‌تکه‌شدن تجارت ناشی از وخامت روابط ایالات متحده و چین هشدار داده است.

به طور علنی برنامه خود برای پس از پایان دوره‌اش را اعلام نکرده و البته هنوز هیچ نامزدی به طور علنی پیشنهاد نشده است.

قرار است رهبران اتحادیه اروپا در اواخر امسال در یک دور دیگر از مذاکرات بر سر انتخابات مقامات ارشد نهادی جهانی، از جمله پست‌های سطح بالای کمیسیون اروپا و ناتو که نیازمند برقراری تعادل بین منافع سیاسی، جغرافیایی و استراتژیک مختلف است، شرکت کنند.

در حالی که هیئت اجرایی صندوق طی یک رأی‌گیری رئیس آن را برمی‌گزینند، حمایت اروپا و ایالات متحده که تقریباً نیمی از کل حق رأی‌ها را تشکیل می‌دهند، برای سایر نامزدها جهت غلبه بر آن‌ها دشوار خواهد بود.