به گزارش اکوایران، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که به دنبال ایجاد توازن در روابط نزدیک خود با اوکراین و روسیه است، در جریان دیدار روز جمعه با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین پیشنهاد میزبانی نشست صلح بین کیف و مسکو را مطرح کرد.

به نوشته فرانس۲۴، اردوغان که بارها در مورد میانجیگری برای توافق صلح گفتگو کرده، در کنفرانس خبری در استانبول گفت که امیدوار است روسیه با پیشنهاد ترکیه موافق باشد.

اردوغان گفت: «از ابتدا تا آنجا که می‌توانستیم در پایان‌دادن به جنگ از طریق مذاکره مشارکت داشته‌ایم. ما همچنین آماده میزبانی یک نشست صلح هستیم که روسیه نیز در آن شرکت کند».

اوکراین همچنان بر عدم تعامل مستقیم با روسیه در زمینه گفتگوهای صلح قاطع بوده و زلنسکی بارها گفته که ابتکار عمل در مذاکرات صلح باید متعلق به کشوری باشد که مورد تهاجم قرار گرفته است.

زلنسکی گفت که هرگونه مذاکره صلح باید با طرح ۱۰ ماده‌ای که قبلاً پیشنهاد کرده همسو باشد که شامل امنیت غذایی، احیای تمامیت ارضی اوکراین، خروج نیروهای روسیه، آزادی همه زندانیان، دادگاهی برای مسئولین تجاوز، و تضمین‌های امنیتی برای اوکراین باشد.

او افزود: «هرگونه پیشنهادی برای حل این جنگ باید با فرمول پیشنهادی دولت (اوکراین) برای دفاع از سرزمین و مردمش آغاز شود. ما صلحی عادلانه می‌خواهیم».

رهبر اوکراین ابراز امیدواری کرد که در نشست افتتاحیه صلح که قرار است امسال در سوئیس برگزار شود، امکان بازگشایی تمامی بنادر اوکراین، نه تنها در اودسا، بلکه در میکولایف در جنوب اوکراین نیز بررسی گردد.

اردوغان نیز با تکرار حمایت ترکیه از «تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال» اوکراین، خاطرنشان کرد که دو طرف درباره ثبات در کریدور کشتیرانی دریای سیاه گفتگو کردند.

این دیدار در حالی انجام می‌شود که زلنسکی و سایر مقامات به فشار بر سایر کشورها برای دریافت مهمات و تسلیحات بیشتر ادامه می‌دهند تا از پیشروی نیروهای روس که در تلاش برای کسب دستاوردهای عمیق‌تر در بخش غربی منطقه دونتسک تحت کنترل اوکراین و همچنین نفوذ به منطقه خارکیف در شمال این کشور هستند، جلوگیری کنند.