به گزارش اکوایران، پس از «سخنرانی وضعیت اتحادیه» رئیس‌جمهور آمریکا که با حضور سناتورها و نمایندگان کنگره و سایر مسئولین ایالات متحده انجام شد، بایدن در صحبتی خصوصی و بدون اینکه متوجه باشد صدایش ضبط می‌شود، به یک سناتور دموکرات گفت که به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گوشزد کرده که باید در مورد وضعیت غزه، یک «گفتگویی جدی و مردانه» داشته باشند.

به نوشته باراک راوید، خبرنگار اکسیوس، بایدن از سوی اعضای حزب خود تحت فشار قرار گرفته تا اسرائیل را وادار سازد که عملیات نظامی خود در غزه را متوقف کرده و اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه بیشتر را صادر کند. به نظر می‌رسد که در این گفتگو، بایدن از اتخاذ موضع سختگیرانه در برابر نتانیاهو به خود می‌بالید.

در حالی که بایدن پس از سخنرانی خود در حال خوش‌وبش با سایر مقامات آمریکایی بود، سناتور مایکل بنت به او گفت که اخیراً از سرزمین‌های اشغالی بازدید کرده و از رئیس‌جمهور خواست که به فشار برای کمک‌های بشردوستانه به غزه ادامه دهد.

بایدن که در کنار بنت، تونی بلینکن (وزیر امور خارجه ایالات متحده) و پیت بوتیجیج (وزیر حمل‌ونقل) ایستاده بود، پاسخ داد: «به بی‌بی گفتم که من و تو باید صحبتی جدی داشته باشیم». او سپس متوجه شد که صدایش در حال ضبط‌شدن است.

بایدن در «سخنرانی وضعیت اتحادیه» از کابینه نتانیاهو به دلیل عدم توجه به بحران انسانی در غزه به عنوان یک اولویت انتقاد کرد و تأکید داشته که اسرائیل نباید از کمک‌های بشردوستانه به عنوان ابزار چانه‌زنی سیاسی استفاده کند.

با افزایش انتقاد دموکرات‌ها از حمایت بایدن از اسرائیل، لفاظی‌های دولت آمریکا در مورد جنگ غزه طی چند هفته گذشته تغییر کرده و تذکرات پشت درب‌های بسته حتی تندتر از این بوده است؛ از جمله در سفر اوایل این هفته بنی گانتز، وزیر کابینه جنگ اسرائیل به کاخ سفید.

یک مقام ارشد اسرائیلی گفت نتانیاهو و دستیارانش از سخنرانی بایدن «نسبتاً راضی» بوده و تأکید کرد که اعلام بایدن مبنی ساخت ایجاد «اسکله موقت» در سواحل غزه نیز با اسرائیل هماهنگ شده است.