به گزارش اکوایران، تحلیل سی‌ان‌ان از تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد جاده‌ای که توسط ارتش اسرائیل ساخته شده و غزه را به دو قسمت تقسیم می‌کند، به سواحل مدیترانه رسیده است. مقامات اسرائیلی گفته اند که این بخشی از یک برنامه امنیتی برای کنترل این سرزمین برای ماه ها و احتمالا سال های آینده است.

یک تصویر ماهواره‌ای از 6 مارس نشان می‌دهد که جاده شرقی-غربی که هفته‌ها در حال ساخت است، اکنون از منطقه مرزی غزه و اسرائیل در سراسر نوار به عرض تقریباً 6.5 کیلومتر کشیده شده و شمال نوار غزه، از جمله شهر غزه، را از جنوب این منطقه محصور جدا می‌کند. طبق تحلیل سی‌ان‌ان، حدود 2 کیلومتر از این جاده از قبل وجود داشته، در حالی که بقیه جدید است.

ارتش اسرائیل در پاسخ به سی‌ان‌ان ادعا کرده که از این مسیر برای «ایجاد یک پایگاه عملیاتی در منطقه» و اجازه «عبور نیروها و همچنین تجهیزات لجستیکی» استفاده می‌کنند. این نیرو در پاسخ به این‌که این مسیر در حال تکمیل شدن است مدعی شده که این جاده قبل از جنگ وجود داشته است و به دلیل آسیب‌هایی که به خودروهای زرهی می‌رساند، در حال «نوسازی» است. 

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در 23 فوریه از طرحی به کابینه امنیتی خود برای آینده غزه بعد از حماس از جمله بازنگری در امنیت، مدیریت مدنی و آموزش غزه، صحبت کرد.فلسطینی‌های ساکن غزه می‌ترسند که طرح‌های امنیتی اسرائیل پس از جنگ، آزادی رفت و آمد آن‌ها را بیشتر محدود کند. آن‌ها روزهای اشغال این منطقه توسط اسرائیل در سال‌های قبل از 2005 را به یاد می‌آورند، زمانی که پست‌های بازرسی بین روستاهای همسایه و جاده‌های کنارگذر انحصاری ایجاد شد تا شهرک‌های اسرائیلی را به یکدیگر متصل کند. 

آمیچای چیکلی، وزیر امور اسراییل در امور دیاسپورا، به سی‌ان‌ان گفته که جاده جدید، حملات ارتش اسرائیل را در شمال شهر غزه و جنوب، به سمت منطقه مرکزی نوار غزه، آسان‌تر می‌کند. این جاده که به گفته وی حداقل یک سال مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای سه خط خواهد بود: یکی برای تانک های سنگین و خودروهای زرهی، دیگری برای خودروهای سبک‌تر و سومی برای حرکت سریع تر. 

چیکلی در سیاست نظامی اسرائیل دخالتی ندارد. اما، در ماه ژانویه، چیکلی به همراه دیگر اعضای پارلمان اسرائیل، کنست، طرحی را برای شکست حماس پیشنهاد کردند که شامل اقداماتی برای به دست آوردن کنترل بر بخش‌های استراتژیک نوار غزه بود. بر اساس این طرح، حداقل تا زمانی که تمامی زیرساخت‌های زیرزمینی منطقه پاکسازی نشود، نباید اجازه داد ساکنان نوار غزه به شمال بازگردند. این طرح توسط ارتش اسرائیل پذیرفته نشده، اما برخی عناصر آن از جمله کریدور نتزاریم در حال عملیاتی شدن هستند.

مجموعه ای از تصاویر ماهواره ای از قبل و بعد از 7 اکتبر نشان می دهد که چگونه اسرائیل در حال گسترش جاده موجود برای ساخت این کریدور است. تصویری از 29 فوریه که توسط Maxar Technologies ارائه شده، بخش‌هایی از جاده را که به تازگی با بولدوزر به سمت شرق و غرب جاده تسطیح شده را نشان می‌دهد. تصویر ماهواره‌ای از 6 مارس که توسط Planet Labs ارائه شده هم ساخت و ساز جدید را نشان می دهد که تا ساحل می رسد.