به گزارش اکوایران، روز جمعه پس از آن که عروس و یکی دیگر از متحدان دونالد ترامپ پست‌های رهبری را کمیته ملی جمهوری‌خواهان در دست گرفتند، رئیس جمهور سابق آمریکا تسلط خود را بر این کمیته تثبیت کرد. این انتصابات در میان بحث‌هایی بین اعضا انجام شد در مورد اینکه آیا این سازمان باید به پرداخت صورت‌حساب‌های حقوقی دونالد ترامپ کمک کند یا خیر.

به نوشته رویترز، اعضای کمیته ملی جمهوری‌خواهان در هیوستون به انتصاب مایکل واتلی، رئیس حزب در کارولینای شمالی و لارا ترامپ به عنوان رئیس و نایب رئیس این سازمان رأی دادند که نقشی کلیدی در جذب رأی دهندگان و بودجه برای انتخابات سراسری 5 نوامبر خواهد داشت.

این اقدام پس از پیروزی ترامپ در رقابت‌های مقدماتی سه‌شنبه صورت می‌گیرد که باعث شد نیکی هیلی از رقابت‌های جمهوری‌خواهان کناره‌گیری کند و نامزدی رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده و رویارویی او با جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات، را قطعی کرد.

لارا ترامپ گفت: ‌هدف در 5 نوامبر برنده شدن است و قول داد که «هر پنی از هر دلار جمع آوری شده» به هدف پیروزی در کاخ سفید، مجلس نمایندگان و سنا برای جمهوری خواهان می‌رسد.

تعدادی از اعضای کمیته ملی جمهوری‌خواهان خواستار کمک این کمیته برای پرداخت هزینه‌های قانونی ترامپ شده‌اند که همراه با جریمه‌ها به صدها میلیون دلار می‌رسد. در سخنرانی‌های روز جمعه، نه واتلی و نه لارا ترامپ مستقیماً به این موضوع نپرداخته‌اند، مسئله‌ای که برخی از اهداکنندگان را نسبت به نوشتن چک محتاط کرده است.

یکی از اعضای کمیته ملی جمهوری‌خواهان که پیش نویس قطعنامه ای مبنی بر ممنوعیت استفاده از بودجه برای این منظور را تهیه کرده است، گفت: «اهداکنندگان نمی‌خواهند صورت حساب‌های حقوقی برخی افراد ثروتمند دیگر را بپردازند. آن‌ها می‌خواهند به پیروزی در انتخابات کمک کنند، زیرا این وظیفه کمیته است.» این قطعنامه نتوانست حمایت کافی برای رای گیری در روز جمعه را بدست آورد.

تلاش ترامپ برای انتصاب همسر پسر جوانترش به عنوان نفر دوم کمیته، نماد تسلط او بر یک نهاد سیاسی است که ماموریت آن برگزیده شدن جمهوری‌خواهان در انتخابات است. از زمانی که مورین ریگان، دختر رونالد ریگان، در دهه 1980 نایب رئیس این کمیته بود، یکی از اعضای خانواده رئیس جمهور یا نامزدی در چنین موقعیتی قدرت نداشته است.

یکی از مهم ترین وظایف رهبری جدید جمع‌آوری پول خواهد بود. پس از ثبت کمترین جمع آوری کمک مالی در سال 2023 در یک دهه اخیر، کمیته ملی جمهوری‌خواهان در پایان ژانویه کمتر از 9 میلیون دلار در بانک داشت که کمی بیش از یک سوم 24 میلیون دلار کمیته ملی دموکرات‌ها است.

هزینه‌های قانونی ترامپ

لارا ترامپ ماه گذشته با گفتن اینکه معتقد است جمهوری خواهان «نفع بزرگی» در پرداخت صورتحساب‌های حقوقی رئیس جمهور سابق دارند و با رد نکردن استفاده از بودجه کمیته سر و صدای زیادی به پا کرد.

انتظار می‌رود که هزینه‌های حقوقی ترامپ در سال جاری افزایش یابد. او با 91 اتهام جنایی در چهار پرونده دست و پنجه نرم می‌کند و با بیش از 500 میلیون دلار خسارت مرتبط با احکام پرونده‌های مدنی در نیویورک مواجه است. روز جمعه ترامپ یک وثیقه 91.6 میلیون دلاری برای پوشش حکم افترا به نفع یک نویسنده پرداخت کرد.

دو اهداکننده کمیته ملی جمهوری‌خواهان که به شرط ناشناس ماندن با رویترز صحبت کردند، گفتند که قصد دارند قبل از کمک مالی منتظر بمانند تا تأثیر تغییرات رهبری را ببینند. هر دو در مورد استفاده از پولشان برای پرداخت هزینه‌های قانونی ابراز نگرانی کردند.