به گزارش اکوایران، یک مقام ارشد سیاسی حماس گفته که این گروه به خواسته‌های خود برای پایان دائمی جنگ غزه پایبند است. در حالی که مذاکره‌کنندگان برای ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس آماده می‌شوند، این موضوع نشان می‌دهد که شکاف‌های گسترده با اسرائیل همچنان باقی است.

به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، مواضع سخت و انعطاف ناپذیر دو طرف جنگ در غزه باعث توقف مذاکرات شده است. مذاکره‌کنندگان عرب قرار است روز یک‌شنبه با یکدیگر دیدار کرده و قصد دارند برای آتش‌بسی بسیار کوتاه‌تر از آنچه قبلاً مورد بحث قرار گرفته بود، تلاش کنند –توقفی دو روزه در جنگ در آغاز ماه رمضان، که قرار است دوشنبه یا سه‌شنبه آغاز شود.

حسام بادران، یکی از مقامات ارشد حماس، هشدار داد که بدون توافق، ناآرامی‌ها در کرانه باختری و بیت المقدس تشدید خواهد شد و گفت که گروهش آماده ادامه مذاکره است. این عضو دفتر سیاسی حماس در مصاحبه‌ای با وال استریت ژورنال گفت: «ما اعلام نکردیم که مذاکرات متوقف شده است. ما طرفی هستیم که بیشترین علاقه را برای متوقف کردن این جنگ داریم.»

بادران که از دفتر این گروه در دوحه قطر صحبت می‌کرد، شرایط حماس را ذکر کرد؛ از جمله آتش‌بس دائمی، امکان بازگشت غیرنظامیان آواره به خانه‌های خود در شمال غزه، امکان عبور کمک‌های کافی از طریق تمام گذرگاه‌ها، طرحی برای بازسازی غزه و عقب‌نشینی ارتش اسرائیل از این منطقه.

اسرا؛ اولویت دوم مذاکرات

اسرائیل گفته است که اولویتش در این گفت‌وگوها آزادی ده‌ها اسیری است که در جریان حملات 7 اکتبر به رهبری حماس اسیر شده بودند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، ادعا کرده که مذاکره‌کنندگان اسرائیلی با «دیوار آجری از خواسته‌های توهم آمیز و غیر واقعی حماس» روبرو هستند.

تلاش برای دستیابی به توافقی که نبرد در نوار غزه را متوقف کند، در زمان حساسی انجام می‌شود که اسرائیل گفته که حمله به رفح را در ماه رمضان آغاز خواهد کرد -جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند و اسرائیل مدعیست رهبران حماس در آن پنهان شده‌اند. ماه رمضان همچنین می‌تواند زمان تشدید تنش‌ها در بیت المقدس باشد، که در آن ده‌ها هزار فلسطینی که با محدودیت‌های حرکتی مواجه هستند، به دنبال دسترسی به اماکن مقدسی هستند که تحت کنترل امنیتی شدید اسرائیل است.

untitled

میانجی‌های عرب در تلاش برای نجات توافقی هستند که شامل آتش‌بس 40 روزه و آزادی حدود 40 اسیر می‌شود.

بادران گفت که بحث در مورد مبادله اسرای اسرائیلی با اسرای فلسطینی، اولویت دوم را نسبت به سؤالات مربوط به چگونگی تسکین وضعیت انسانی و پایان دادن به درگیری‌ها پیدا کرده است. او گفت که حداقل 60 اسیر اسرائیلی جان خود را در اسارت از دست داده‌اند، رقمی که کمی بیشتر از 50 کشته‌ای است که اسرائیل تخمین زده بود.

مقامات مصری گفتند که انتظار می‌رود مذاکرات روز یکشنبه در قاهره از سر گرفته شود. بادران گفت که رهبری سیاسی حماس در دوحه بعدازظهر شنبه برای گفتگو در مورد مذاکرات تشکیل جلسه داده‌اند.

بادران گفت که با توجه به حمایت قوی واشنگتن از اسرائیل، اعتماد ندارد که ایالات متحده بتواند یک واسطه صادق باشد و گفت که این گروه شانس بیشتری برای میانجیگری کشورهای اروپایی از جمله فرانسه می‌بیند. او در مورد فرانسه گفت: «آنها سعی می‌کنند واقع‌گراتر باشند.»

وی نتانیاهو را مسئول شکست مذاکرات تاکنون دانست. وی گفت: «تنها پیچیدگی در مذاکرات، موضع نتانیاهو است که حاضر نیست به مسائلی که روی میز است رسیدگی کند. نتانیاهو خطرناک‌ترین [شخص] برای ثبات این منطقه است. او آغازگر آتش است.»

هیئت‌هایی از اسرائیل و حماس به قاهره دعوت شدند، اما مقامات مصری گفتند که موضع تند نتانیاهو به میانجی‌های اسرائیلی فضای کمی برای مانور داده است. مقامات مصری گفتند که امیدوارند مذاکرات روز شنبه از سر گرفته شود اما هیچ یک از طرفین همکاری نکرده‌اند.

توافق برای تشدید درگیری

بادران گفت که در نشست هفته گذشته در مسکو، حماس و دیگر جناح‌های فلسطینی، از جمله سیاستمداران سکولار و گروه جهاد اسلامی فلسطین، درباره «گسترش عملیات علیه اشغالگران در کرانه باختری و بیت‌المقدس» موافقت کردند. وی گفت که عدم پیشرفت در گفتگوها منجر به ناآرامی‌های بیشتر فراتر از غزه در ماه رمضان خواهد شد.

untitled

وی با اشاره به تعداد قابل توجه کشته‌ها و دستگیری فلسطینیان از آن زمان گفت: «نسل کشی در غزه می‌تواند جبهه جدیدی را با درگیری در کرانه باختری باز کند.»

پس از آنکه یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه که رهبری مبارزه این گروه علیه اسرائیل را بر عهده داشته است، از چند روز سکوت بیرون آمد و موضعی سخت‌تری را صادر کرد، حماس روز پنجشنبه اعلام کرد که مشارکت خود را در مذاکرات برای آتش بس موقت در غزه را متوقف می‌کند. به ادعای مقامات آگاه این روزرنامه آمریکایی، سنوار، که تا همین اواخر تا حد زیادی از مذاکرات کنار گذاشته شده بود، می‌خواهد که اسرائیل در مورد توقف دائمی درگیری‌ها صحبت کند و به گفته مقامات آشنا با این مذاکرات، او را در تضاد با دیگر رهبران حماس قرار دهد.

بادران هرگونه تفرقه در این گروه را رد کرد و گفت که جنبش در مورد در‌خواست پایان دائمی درگیری‌ها متحد است. او گفت که پیشنهاد آتش بس شش هفته‌ای به جای آتش بس دائمی از سوی ایالات متحده ارائه شده بود.

مقامات اسرائیلی می‌گویند که از این بیم دارند که سنوار عمداً مذاکرات را تضعیف کند، به این امید که ماه رمضان حمایت مردمی از حماس را تقویت کند و منجر به تشدید تنش‌ها در کرانه باختری و بیت‌المقدس شود. دفتر نخست وزیر اسرائیل گفت: «حماس اصرار بر موضع خود را دوچندان می‌کند، علاقه‌ای به توافق ندارد و به دنبال التهاب منطقه در ماه رمضان است.»

به ادعای وال‌استریت ژورنال به نقل از یک مقام حماس و مقامات مصری، قطر تهدید کرده که اگر مقامات حماس نتوانند رهبران این گروه در غزه را برای موافقت با یک توافق متقاعد کنند، از مقر خود در دوحه اخراج خواهد کرد. بادران چنین تهدیدی را رد کرد.

مقامات مصری با اشاره به اختلافات سیاسی داخلی در اسرائیل، از جمله شکاف در کابینه زمان جنگ نتانیاهو و افزایش فشار ایالات متحده بر اسرائیل برای انجام اقدامات بیشتر برای کاهش درد و رنج مردم غزه، می‌گویند سنوار معتقد است حماس دست برتر را در مذاکرات دارد.