به گزارش اکوایران، ترکیه به دنبال گسترش عملیات نظامی فرامرزی خود علیه شبه‌نظامیان کرد در عراق است، در حالی که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، تلاش می‌کند حمایت رای‌دهندگان ملی‌گرا پیش از انتخابات محلی این ماه را به دست آورد.

یاشار گولر، وزیر دفاع ترکیه روز دوشنبه گفت، ترکیه و عراق در حال مذاکره برای سرکوب مخفیگاه‌های حزب کارگران کردستان یا پ‌ک‌ک هستند که مدت‌هاست برای منطقه خودمختار کردستان در ترکیه می‌جنگند.

به گزارش بلومبرگ، ترکیه از یک استراتژی نظامی به اصطلاح لکه جوهر برای به دست گرفتن کنترل منطقه ناهموار مرزی عراق استفاده کرده است و بیش از 100 پاسگاه نظامی در این منطقه ایجاد کرده است. این کار در راستای هدف اردوغان برای ایجاد یک منطقه حائل فرامرزی با عراق و سوریه برای مبارزه با تهدید جدایی طلبی کردها از هر دو کشور است.

گولر روز دوشنبه به نقل از رسانه‌های ترکیه گفت: «ما کاملا مصمم هستیم که یک کریدور امنیتی به عمق 30 تا 40 کیلومتر در امتداد مرزهای خود ایجاد کنیم. تابستان امسال، قلمروی را تکمیل خواهیم کرد که امنیت مرزهای عراق ما را تامین می‌کند و مشکل تروریسم را ریشه کن می‌کند.»

یک عملیات نظامی گسترده می‌تواند حمایت اردوغان از ام اچ پی، یک حزب ملی‌گرا را تضمین کند که رهبران آن با حزب عدالت و توسعه در آستانه انتخابات محلی در 31 مارس متحد شده‌اند. ملی‌گراها حدود 10 درصد از رای‌دهندگان ترکیه را تشکیل می‌دهند.

اردوغان در راستای تلاش برای بازپس‌گیری کنترل شهرهای بزرگ، از جمله استانبول و آنکارا، که در انتخابات سال 2019 در آن‌ها در مقابل حزب اصلی اپوزیسیون شکست خورد، باید حمایت ملی‌گرایان را تقویت کند. اگر اردوغان بتواند حمایت آن‌ها را دوباره به دست آورد، ممکن است احساس کند به اندازه کافی قوی است که بتواند قانون اساسی را بازنویسی کند تا حفظ ریاست جمهوری در انتخابات ملی آینده، جایی که او در حال حاضر به بیش از نیمی از آرای داده شده نیاز دارد، آسان‌تر شود.

پس از کشته شدن ده‌ها سرباز ترک در عراق در حملات ماه‌های دسامبر و ژانویه که ترکیه آن‌ها را از طرف پ‌ک‌ک می‌داند، اردوغان قول داد که عملیات نظامی علیه پ‌ک‌ک و شاخه یگان‌های حفاظت خلق آن در سوریه را افزایش دهد.

اردوغان با اشاره به مناطق خارج از کنترل ارتش ترکیه و شورشیان سوری متحد در داخل سوریه گفت: «ما گام‌های جدیدی برای پر کردن شکاف‌های موجود در این کریدور خواهیم برداشت.»