به گزارش اکوایران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز چهارشنبه به غرب هشدار داد که کشورش از نظر فنی برای جنگ هسته‌ای آماده است و اگر آمریکا به اوکراین نیرو بفرستد، آن را گسترش جنگ تلقی می‌کند.

پوتین، که چند روز پیش از انتخابات 15 تا 17 مارس که در نتیجه آن به طور قطع شش سال دیگر در قدرت خواهد بود، صحبت می‌کرد، گفت که  درباره سناریوی جنگ هسته‌ای «عجله» وجود ندارد و او نیازی به استفاده از سلاح هسته‌ای در اوکراین نمی‌بیند.

به گزارش رویترز، پوتین 71 ساله در پاسخ به این سوال که آیا این کشور واقعاً برای یک جنگ هسته‌ای آماده است، به تلویزیون و خبرگزاری رای گفت: «از نقطه نظر نظامی-فنی، ما البته آماده هستیم.»

پوتین گفت که ایالات متحده درک می‌کند اگر نیروهای آمریکایی را در خاک روسیه - یا در اوکراین مستقر کند - روسیه این اقدام را به عنوان یک مداخله تلقی خواهد کرد.

پوتین گفت: «در ایالات متحده متخصصان کافی در زمینه روابط روسیه و آمریکا و در زمینه محدودیت استراتژیک وجود دارد. بنابراین، من فکر نمی‌کنم که عجله‌ای برای تقابل هسته‌ای وجود داشته باشد اما ما برای این کار آماده هستیم.»

جنگ در اوکراین عمیق‌ترین بحران را در روابط روسیه و غرب از زمان بحران موشکی کوبا در سال 1962 ایجاد کرده است و پوتین چندین بار هشدار داده است که در صورت اعزام نیرو برای جنگ در اوکراین، غرب در خطر جنگ هسته‌ای است.

پوتین در فوریه 2022 ده‌ها هزار نیرو را به اوکراین اعزام کرد و پس از هشت سال درگیری در شرق اوکراین بین نیروهای اوکراینی از یک طرف و اوکراینی‌های طرفدار روسیه و نمایندگان روسیه از طرف دیگر، جنگی تمام عیار آغاز شد.

رهبران غربی قول داده‌اند روسیه را در اوکراین شکست دهند، اما پس از دو سال جنگ، نیروهای روسیه کمی کمتر از یک پنجم خاک اوکراین را کنترل می‌کنند.

در سال انتخابات ایالات متحده، غرب در حال مبارزه با چگونگی حمایت از کیف در برابر روسیه است که ارتش خود را با صدها هزار نیرو تقویت کرده و بسیار سریع‌تر از غرب در حال تجهیز مجدد است.

کیف می‌گوید از خود در برابر جنگ فتح به سبک امپریالیستی که برای محو هویت ملی اوکراین طراحی شده است، دفاع می‌کند. روسیه می‌گوید مناطق تحت کنترل او در اوکراین اکنون بخشی از روسیه هستند.

جنگ هسته‌ای؟

پوتین، تصمیم گیرنده نهایی روسیه در مورد تسلیحات هسته‌ای، بار دیگر تاکید کرد که شرایط استفاده از سلاح‌های هسته ای در دکترین هسته‌ای کرملین قید شده است و سیاست این کشور شرایطی را که در آن روسیه ممکن است از تسلیحات خود استفاده کند مشخص می‌کند.

پوتین گفت: «سلاح‌ها برای این وجود دارند که از آن‌ها استفاده شود. ما اصول خودمان را داریم.»

روسیه و ایالات متحده با اختلاف بزرگ‌ترین قدرت‌های هسته‌ای هستند و بیش از 90 درصد از سلاح‌های هسته‌ای جهان را در اختیار دارند.

پوتین همچنین گفت روسیه آماده گفتگوهای جدی در مورد اوکراین است.

پوتین گفت: «روسیه آماده مذاکره در مورد اوکراین است، اما این مذاکرات باید بر اساس واقعیت باشد، نه بر اساس تمایلات پس از مصرف داروهای روانگردان.»

رویترز ماه گذشته گزارش داد که پیشنهاد پوتین مبنی بر آتش‌بس در اوکراین برای توقف جنگ توسط ایالات متحده پس از تماس میان واسطه‌ها رد شد.

او در این مصاحبه گسترده افزود اگر ایالات متحده آزمایش‌های هسته‌ای انجام دهد، روسیه هم ممکن است همین کار را انجام دهد.

«لازم نیست. ما هنوز باید در مورد آن فکر کنیم، اما من رد نمی‌کنم که می‌توانیم همین کار را انجام دهیم.»

سی‌ان‌ان روز شنبه گزارش داد که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در سال 2022 به طور خاص نگران این بود که روسیه از سلاح هسته‌ای تاکتیکی یا میدان جنگ در اوکراین استفاده کند.

سی‌ان‌ان گفت آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده، اطلاعاتی را دریافت کرده‌اند مبنی بر این که مقامات روسی به صراحت درباره حمله هسته‌ای در سال 2022 بحث می‌کردند.

با این حال، پوتین گفت که روسیه هرگز با نیاز به استفاده از تسلیحات هسته‌ای در اوکراین مواجه نشده است. «چرا ما نیاز به استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی داریم؟ هرگز چنین نیازی وجود نداشته است.»