به گزارش اکوایران، درگیری عمومی بین رئیس جمهور جو بایدن و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه پس از آن که یک مقام ارشد اسرائیلی دولت بایدن را به تلاش برای تضعیف دولت نتانیاهو متهم کرد، تشدید شد. بیانیه تند و احساسی این مقام تاکیدی بود بر افزایش خشم و بی‌اعتمادی بین دو ابن دو رهبر سیاسی در مورد جنگ غزه.

به نوشته باراک راوید، گزارش‌گر آکسیوس، یک سازمان اطلاعاتی ارشد ایالات متحده در ارزیابی تهدید سالانه خود که روز دوشنبه منتشر شد، به تشدید «بی‌اعتمادی به توانایی نتانیاهو برای حکومت» از زمان آغاز جنگ غزه در ماه اکتبر اشاره کرد.

دفتر مدیر اطلاعات ملی گزارش داد: «بقای نتانیاهو به عنوان رهبر و همچنین ائتلاف حکومتی او متشکل از احزاب راست افراطی که سیاست‌های تندرو در مورد مسائل فلسطینی و امنیتی را دنبال می‌کنند ممکن است در خطر باشد».

این گزارش می‌افزاید که سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده انتظار دارند در هفته‌ها و ماه‌های آینده تظاهرات گسترده‌ای با درخواست استعفای نتانیاهو و انتخابات جدید برگزار شود. در این گزارش آمده است: «یک کابینه متفاوت و معتدل‌تر یک احتمال است». 

بسیار غیرعادی است که چنین ارزیابی در مورد وضعیت سیاسی داخلی رهبر یکی از متحدان کلیدی ایالات متحده در انظار عمومی انجام شود. مقامات اسرائیلی فکر می‌کنند که این اتفاق نمی‌بایست بدون این‌که کاخ سفید از قبل آن را شفاف‌سازی کند، اتفاق می‌افتاد. دولت بایدن به دلیل حمایت از کابینه اسرائیل در جنگ غزه، در حالی که رئیس جمهور برای انتخاب مجدد رقابت می‌کند، با فشارهای سیاسی زیادی روبرو بوده است.

روز سه شنبه بیانیه‌ای منتسب به «یکی از مقامات ارشد اسرائیلی» به خبرنگاران ارسال شد که به این گزارش واکنش نشان داد، اما به طور کلی دولت بایدن را هدف گرفت و آن را به دخالت در سیاست داخلی اسرائیل متهم کرد.

این مقام ارشد اسرائیلی گفت: «کسانی که نخست وزیر اسرائیل را انتخاب می‌کنند اسرائیلی‌ها هستند و نه هیچ کس دیگری. اسرائیل تابع ایالات متحده نیست بلکه مستقل و دموکراتیک است که مردمش رهبران را انتخاب می‌کنند.» این بیانیه تاکید کرده که ما انتظار داریم دوستانمان برای سرنگونی حماس و نه کابینه منتخب اسرائیل اقدام کنند.

بایدن پس از سخنرانی پر شور هفته گذشته خود در کنگره حرکت پیچیده‌ای را آغاز کرد؛ فاصله گرفتن از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و استراتژی جنگ غزه او، در حالی که به اسرائیل و مبارزه آن با حماس، که همچنان پابرجاست، پایبند است. او در روزهای اخیر با مخالفت علنی با عملیات نظامی اسرائیل در رفح، برای اولین بار در مورد جنگ غزه «خط قرمز» تعیین کرد. نتانیاهو نیز در پاسخ گفت که «خط قرمز» او این است که اسرائیل باید به رفح برود.

بایدن در طول سخنرانی خود همچنین بر بحران انسانی در غزه تاکید کرد. او با درخواست‌هایی از جناح چپ حزب خود برای درخواست آتش‌بس مواجه است. از سوی دیگر، نتانیاهو در سخنرانی روز سه‌شنبه در کنفرانس لابی حامی اسرائیل آیپک از بایدن به خاطر حمایت‌هایی که تاکنون از اسرائیل کرده تشکر کرد، اما تاکید کرد که زیر بار فشارهای خارجی برای عدم انجام عملیات در رفح نخواهد رفت. نتانیاهو مدعی شد که اکثریت آمریکایی‌ها و اکثریت کنگره از اسرائیل حمایت می‌کنند. او گفت: «کسانی هستند که به شما این باور را می‌دهند که نخست وزیر اسرائیل و مردم اسرائیل از هم فاصله دارند. حقیقت این است که اسرائیلی‌ها از سیاست من حمایت می‌کنند.»

در همین حال جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز سه‌شنبه در نشستی با خبرنگاران تلاش کرد اختلافات را کم اهمیت جلوه دهد و گفت که بایدن زمانی که نگرانی‌هایی در مورد کمک‌های بشردوستانه و حفاظت از غیرنظامیان در غزه داشته باشد، «واکنش نشان خواهد داد.»

سالیوان که صبح روز سه‌شنبه با مایک هرتزوگ سفیر اسرائیل دیدار کرد، تاکید کرد: «بیایید ببینیم [در رفح] چه اتفاقی می‌افتد. مسئله این است که روی زمین چه اتفاقی می‌افتد، نه آنچه در رد و بدل کلمات رخ می‌دهد.»