به گزارش اکوایران، یک گزارش اختصاصی از آی‌24 نیوز نشان می‌دهد امارات متحده عربی یک هشدار جدی به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، ارسال کرده و گفته در صورتی که کمک‌های بشردوستانه وارد غزه نشود، خطر توقف فعالیت یک مسیر تجارت زمینی بسیار مهم به مقصد اسرائیل وجود دارد.

براساس گزارش آی24 نیوز، این مسیر تجاری زمینی که در ماه دسامبر فعالیت خود را آغاز کرد و از عربستان سعودی و اردن می‌گذرد، به عنوان یک مسیر جایگزین به دنبال اختلالات در کشتی‌رانی دریای سرخ معرفی شد.

همچنین منابعی به آی24 نیوز اعلام کرده‌اند فشارهای امارات بر دولت آمریکا باعث شد جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، اخیرا خبر ساخت یک بندر موقت برای کمک‌رسانی به مردم غزه را اعلام کند.

امارات هشدار داده در صورتی که به غزه کمک نرسد، فعالیت در این خط تجارت زمینی را متوقف خواهد کرد؛ موضوعی که نشان‌دهنده نارضایتی فزاینده امارات از دولت نتانیاهو است.

این منابع همچنین اعلام کردند اعتماد امارات به نتانیاهو کمرنگ شده است و علت اصلی آن مسدود شدن مکرر مسیرها برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه است.

همچنین اعلام شده محمد بن زاید، رئیس دولت امارات متحده عربی، به دنبال تلاش‌ اسحاق هرتزوگ، رئیس اسرائیل، برای میانجی‌گری میان نتانیاهو و امارات، حاضر به گفت‌وگو با نخست‌وزیر اسرائیل نشده است.

امارات با ابراز خشم و ناامیدی خود پیامی به واشنگتن ارسال و در آن از نتانیاهو و تأثیر رویکرد او بر بحران انسانی غزه و روابط منطقه‌ای انتقاد کرد. امارات در این پیام برنامه‌ای به دولت آمریکا پیشنهاد داد تا یک بندر در غزه با حمایت تجار فلسطینی و اماراتی ساخته شود.

واشنگتن از این ابتکار امارات استقبال کرده و آن را یک فرصت مناسب برای رئیس‌جمهور ایالات متحده در جهت نشان دادن پیشرفت در وضعیت غزه می‌داند. محبوبیت بایدن به دلیل حمایت از اسرائیل کاهش یافته است.