به گزارش اکوایران، کشورهای اتحادیه اروپا در روز چهارشنبه (23 اسفند) نسبت به فراهم آوردن 5 میلیارد یورو (5/48 میلیارد دلار) کمک نظامی به اوکراین موافقت کردند.

براساس گزارش رویترز، این کمک نظامی می‌تواند یک سرمایه به موقع برای اوکراین باشد چراکه این کشور در حال حاضر در برابر هجوم سربازان روس با چالش مواجه شده است. نمایندگان 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در جلسه‌ای در شهر بروکسل بلژیک پس از ماه‌ها کشمکش با این کمک موافقت کردند. آلمان و فرانسه در مرکز بحث‌ها درباره اعطای این کمک به کی‌یف قرار داشته‌اند.

جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در ایکس اعلام کرد: «پیام واضح است؛ ما با هر آنچه که برای پیروزی لازم باشد از اوکراین حمایت خواهیم کرد.»

آلمان که با اختلاف بزرگ‌ترین اهداکننده کمک‌های نظامی به اوکراین در قاره اروپا است، پیش‌تر خواستار در نظر گرفتن این کمک‌ها در تعیین میزان کمک‌های مالی کشورها به صندوق تسهیلات صلح اروپا شده بود.

دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، اعلام کرده: «این یک نمایش قدرتمند و به‌موقع دیگر از اتحاد اروپا و عزم راسخ برای رسیدن به پیروزی مشترکمان است.»

اوکراین تاکنون به واسطه صندوق تسهیلات صلح اروپا 6/1 میلیارد یورو کمک نظامی دریافت کرده است.  

جوب بورل در سال 2023 پیشنهاد داده بود که در قالب صندوق تسهیلات صلح اروپا، یک بخش مخصوص با نام «صندوق کمک به اوکراین» ایجاد شود و بودجه آن برای 4 سال آینده، 5 میلیارد یورو در هر سال باشد.