به گزارش اکوایران، دولت ایالات متحده معافیت از تحریم‌های ایران را بار دیگر تمدید کرد.

بر اساس نسخه ای از اعلامیه که اواخر چهارشنبه به کنگره ارسال و توسط واشنگتن فری‌بیکن بررسی شده، دولت بایدن روز چهارشنبه مجدداً معافیت تحریمی ایران را تمدید کرد.

معافیت از تحریم‌ها -که مخالفت شدید جمهوری‌خواهان کنگره را در پی داشته- به عراق اجازه می‌دهد بدهی‌ برق خود را از طریق کشورهای شخص ثالث به ایران منتقل کند. معافیت تحریم‌ها آخرین بار توسط دولت بایدن در نوامبر تصویب شد و در ماه میلادی جاری منقضی می‌شد. این ماجرا کاخ سفید را در موقعیتی دشواری قرار می‌دهد، زیرا گروهی از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه نسبت به دور زدن تحریم‌ها ابراز نگرانی می‌کنند. به نوشته فری‌بیکن مجوزی که در آخرین معافیت‌ها اعطا شده است به عراق اجازه می‌دهد دینار را به یورو تبدیل کند و پرداخت‌ها را به حساب‌های بانک‌های ایرانی در عمان واریز کند.

فری بیکن گزارش داده که رهبران تندرو جمهوریخواه در کنگره در اوایل این هفته نگرانی خود را در مورد معافیت اعلام کردند و ادعا کردند که نباید تحریم ها لغو شود.

در حالی که وزارت امور خارجه آمریکا معتقد است که ایران فقط در صورتی می‌تواند به این وجوه دسترسی داشته باشد که برای تامین منابع بشردوستانه، مانند غذا و دارو، استفاده شود، منتقدان معافیت از تحریم‌ها ادعا می‌کنند که این پول قابل جابجایی و استفاده در مواردی دیگر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به فری بیکن گفته: «از سال 2018 تاکنون این معافیت [از تحریم] ضرورت داشته، زیرا عراق یک شبه نمی‌تواند واردات انرژی از ایران را متوقف کند و عراق در مسیر خودکفایی انرژی با افزایش اتصالات برق منطقه‌ای، جذب سرمایه‌گذاری و توسعه منابع جدید گاز داخلی است». به گفته وزارت امور خارجه آمریکا، اما این معافیت برای اطمینان از دسترسی عراق به برق و توانایی پرداخت بدهی خود به تهران ضروری است. این مقام آمریکایی ادعا کرد: «بر اساس این معافیت‌ها، هیچ پولی اجازه ورود به ایران را ندارد. این وجوه که در خارج از کشور در کشورهای ثالث نگهداری می شوند، فقط می‌توانند برای معاملات خرید مواد غذایی، کالاهای کشاورزی، دارو، تجهیزات پزشکی و سایر معاملات غیرقابل تحریم استفاده شوند. پول مستقیماً به فروشنده یا مؤسسه مالی مورد اعتماد در کشور دیگر می رود. این پول هرگز به ایران نمی‌رسد».