به گزارش اکوایران، اتحادیه اروپا پس از اعلام موافقت مجارستان برای پایان‌دادن به مخالفت خود، به اعمال تحریم علیه شهرک‌نشینان اسرائیلی که به فلسطینیان در کرانه باختری حمله می‌کنند، نزدیک شده است.

به نوشته رویترز، دیپلمات‌های اروپایی در روز جمعه گفتند در حالی که توجه جامعه جهانی بر حملات راکتی حماس از غزه و جنگ متعاقب آن در غزه متمرکز بوده، مقامات اروپا همچنین نگرانی فزاینده خود نسبت به افزایش خشونت علیه فلسطینیان در کرانه باختری را ابراز کرده‌اند.

با این وجود و حتی پس از اعمال تحریم‌های مشابه توسط ایالات متحده و بریتانیا، کشورهای عضو اتحادیه اروپا (۲۷ کشور) در مورد توافق بر اعمال تحریم علیه عاملان این خشونت‌ها با مشکل مواجه بوده‌اند.

برخی از اعضای اتحادیه اروپا که با اسرائیل روابط نزدیک دارند، مانند آلمان و اتریش، اعلام کرده بودند که پس از اعمال تحریم علیه حماس، برای تحریم شهرک‌نشینان خشن آماده‌اند.

مجارستان، متحد وفادار کابینه اسرائیل سرسختانه‌ترین مخالف تحریم شهرک‌نشینان بوده است.

اما دیپلمات‌ها می‌گویند که بوداپست اکنون اجازه داده تا تحریم‌های پیشنهادی از سیستم اتحادیه اروپا عبور کند. برخی گفتند این تحریم‌ها می‌توانند روز دوشنبه توسط وزرای خارجه اتحادیه اروپا تأیید شوند؛ در حالی که برخی دیگر معتقدند زمان بیشتری لازم است.

یکی از دیپلمات‌ها گفت: «در سطح کارگروه توافق وجود دارد». دیپلمات دیگری نیز با اشاره به یکی از دلایل احتمالی تغییر موضع مجارستان گفت: «شرایط منطقه بدتر شده است».

مبارزه بر سر تحریم‌های پیشنهادی انعکاس‌دهنده شکاف‌های گسترده‌تر در مورد خاورمیانه است، به طوری که برخی از کشورهای اتحادیه اروپا به شدت از اسرائیل حمایت کرده، در حالی که برخی دیگر تمایل بیشتری به فلسطینیان دارند.

به گفته دیپلمات‌ها، پیشنهادات اولیه در حال بررسی بر اعمال تحریم علیه حدود دوازده نفر یا سازمان متمرکز بود. اتحادیه اروپا هنوز ماهیت این تحریم‌ها را مشخص نکرده، اما مقامات گفته‌اند که این تحریم‌ها شامل ممنوعیت سفر به اتحادیه اروپا خواهد شد. دیپلمات دوم گفت: «احتمالاً پس از مذاکرات، تعداد تحریم‌ها کمتر از دوازده مورد خواهد بود، اما این مهم است که اکنون این کار را انجام دهیم».