به گزارش اکوایران، هزاران نفر روز یکشنبه در مراکز رای گیری در سراسر روسیه حاضر شدند تا در آنچه مخالفان ضد کرملین می‌گویند یک اعتراض سیاسی مسالمت آمیز اما نمادین علیه انتخاب مجدد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه است، شرکت کنند.

در اقدامی به نام «ظهر علیه پوتین»، روس‌هایی که مخالف رهبر کهنه‌کار کرملین هستند، ظهر روز یکشنبه به شعب رای‌گیری محلی خود رفتند تا برگه رای خود را خراب کنند یا به یکی از سه نامزدی که در کنار پوتین رقابت می‌کنند، رأی دهند.

دیگران متعهد شده بودند که نام الکسی ناوالنی، رهبر فقید اپوزیسیون را که ماه گذشته در یکی از زندان‌های قطب شمال درگذشت، در برگه رای خود بنویسند.

به نوشته رویترز، متحدان ناوالنی ویدئوهایی را در یوتیوب پخش کردند که نشان می‌داد  مردم در اواسط روز در ایستگاه‌های رای‌گیری مختلف در سرتاسر روسیه در صف ایستاده‌اند که به گفته آن‌ها برای اعتراض مسالمت‌آمیز آنجا بودند.

ناوالنی قبل از مرگش در پیامی در شبکه‌های اجتماعی که توسط وکلای او منتشر شده بود، از طرح «ظهر علیه پوتین» حمایت کرده بود. روزنامه مستقل نووایا گازتا این اقدام برنامه‌ریزی شده را «وصیت نامه سیاسی ناوالنی» نامید.

یک زن جوان در یک شعبه رای گیری که چهره‌اش توسط تیم ناوالنی محو شده بود، گفت: «امیدی کمی وجود دارد، اما اگر می‌توانید کاری انجام دهید (مثل این) باید آن را انجام دهید. چیزی از دموکراسی باقی نمانده است.»

یک دانشجوی پسر که در مسکو رای می‌داد به کانال ناوالنی گفت که افرادی مانند او که با سیستم فعلی مخالف هستند باید به هر حال به زندگی خود ادامه دهند.

او گفت: «تاریخ نشان داده است که تغییرات در غیرمنتظره ترین زمان‌ها رخ می‌دهد.»

با وسعت عظیم خشکی روسیه با 11 منطقه زمانی، رای دهندگان معترض به جای تمرکز در نقاط محدود، پراکنده بودند و تخمین تعداد شرکت کنندگان در این رویداد اعتراضی را دشوار می‌کند.

خبرنگاران رویترز در ظهر در برخی از مراکز رای گیری در مسکو و یکاترینبورگ، با صف‌های چند صد نفری و در برخی نقاط حتی هزاران نفر، شاهد افزایش جزئی در تعداد رای دهندگان، به ویژه جوانان، بودند.

لئونید ولکوف، یکی از دستیاران تبعیدی ناوالنی که هفته گذشته در ویلنیوس با چکش مورد حمله قرار گرفت، تخمین زد که صدها هزار نفر در مسکو، سن پترزبورگ، یکاترینبورگ و دیگر شهرها به مراکز رای گیری آمده بودند.

در شعب رای گیری در نمایندگی‌های دیپلماتیک روسیه در استرالیا، ژاپن، ارمنستان، قزاقستان، آلمان و بریتانیا، صدها روس ظهر امروز در صف ایستادند.

ناتالیا چردنیکووا، یکی از رای دهندگان گفت: «در 30 سال گذشته صدای ما شنیده نشده است. هیچ کس به حرف ما گوش نداد. ما نقل مکان کردیم، مهاجرت کردیم، و حتی در اینجا، دور از روسیه، عواقب این شنیده نشدن را احساس می‌کنیم.»