به گزارش اکوایران، سناتورهای آمریکایی به خبرنگاران گفتند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در روز چهارشنبه به سناتورهای جمهوریخواه اعلام کرده که گفت که اسرائیل به تلاش‌های خود برای حذف حماس از نوار غزه ادامه خواهد داد.

به نوشته رویترز، جیم ریش، سناتور جمهوری‌خواه ایالت آیداهو گفت: «نتانیاهو کاری را که گفته بود انجام خواهد داد. او آن را تمام خواهد کرد».

تقریبا یک هفته پس از آن که چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات‌های سنا، نتانیاهو را مانعی برای صلح خواند و خواستار برگزاری انتخابات جدید در اسرائیل شد، رهبر جریان راست اسرائیل از طریق تماسی ویدیویی با جمهوری‌خواهان صحبت کرد.

نشست روز چهارشنبه بر سیاست‌زدگی واشنگتن در قبال اسرائیل تاکید داشت. مدت‌هاست نتانیاهو با جمهوری‌خواهانی که شومر را متهم به تلاش برای سرنگونی رهبری اسرائیل می‌کنند، همسو بوده است.

سناتور جان باراسو گفت: «ما از نتانیاهو اطلاعاتی به روز در مورد جنگ، آزادی اسرا و تلاش برای شکست حماس دریافت کردیم. ما به او گفتیم که اسرائیل حق دفاع از خود را داشته و او گفت این دقیقا همان چیزی است که آن‌ها قصد انجامش را دارند».

پیشتر در روز چهارشنبه، مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه کنگره به خبرنگاران گفت که در فکر دعوت از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره است، اگرچه معمولاً چنین دعوت‌هایی از رهبران خارجی به طور مشترک توسط جانسون و شومر به عنوان رهبر اکثریت سنا انجام می‌شود.

دموکرات‌ها بر واکنش دولت بایدن به کارزار جنگی اسرائیل و سر فاجعه انسانی در غزه، دچار شکاف حزبی شده‌اند.

سخنگوی شومر گفت که نتانیاهو پیشنهاد کرده با دموکرات‌ها نیز صحبت کند، اما شومر نپذیرفت و گفت که این گفتگوها نباید جناحی باشد. شومر به خبرنگاران گفت: «من عمیقاً به اسرائیل و آینده بلندمدت آن اهمیت می‌دهم. وقتی موضوع را جناحی جلوه می‌دهید، به هدف کمک به اسرائیل لطمه می‌زنید».

طیف ترقی‌خواه حزب دموکرات از جو بایدن خواسته تا فشار بیشتری بر اسرائیل برای کاهش بحران انسانی در غزه وارد کند.