به گزارش اکوایران، در حالی که قرار است امروز رئیس سازمان موساد اسرائیل برای مذاکرات آتش‌بس به قطر سفر کند، ایالات متحده قصد دارد قطعنامه‌ای را مبنی بر برقراری آتش‌بس فوری در غزه، در شورای امنیت سازمان ملل به رأی‌گیری گذاشته و فشار بر اسرائیل را تشدید کند.

به نوشته رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در روز پنجشنبه گفت که معتقد است مذاکرات با میانجیگری آمریکا، قطر و مصر همچنان می‌تواند به توافق آتش‌بس میان حماس و اسرائیل بیانجامد.

مذاکرات قطر حول محور یک آتش‌بس حدود ۶ هفته‌ای در جریان بوده که آزادی ۴۰ اسیر اسرائیلی در ازای آزادی صدها زندانی فلسطینی را تضمین کرده و راه ورود کمک‌های بیشتر به غزه را هموار می‌سازد.

بلینکن گفت: «مذاکره‌کنندگان به کار خود ادامه می‌دهند. اختلافات در حال کاهش بوده و ما همچنان به فشار برای رسیدن به توافق در دوحه ادامه می‌دهیم. هنوز بخش دشواری برای رسیدن به آن باقی مانده، اما من همچنان معتقدم که امکان حصول توافق وجود دارد».

گره اصلی مذاکرات این بوده که حماس می‌گوید تنها با توافقی که به جنگ پایان دهد، حاضر است اسرای اسرائیلی را آزاد کند. در حالی که اسرائیل فقط با آتش‌بس موقت موافق است.

یک مقام فلسطینی به رویترز گفت که حماس انعطاف‌پذیری از خود نشان داده است. او افزود که علت تمایل اسرائیل به آتش‌بس موقت این بوده که نمی‌خواهد به پایان‌دادن به جنگ غزه متعهد شود.

در بیانیه دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل آمده که دیوید بارنیا، رئیس سازمان جاسوسی موساد در روز جمعه برای دیدار با میانجیگران به قطر می‌رود.

افزایش فشار واشنگتن بر تل‌آویو

واشنگتن که پیش از این، از اسرائیل در برابر قطعنامه‌های سازمان ملل محافظت می‌کرد، فشارها بر متحد دیرینه خود را افزایش داده که پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد آخرین نمونه از آن است.

این تغییر جهت واشنگتن با افزایش محکومیت جهانی جنگ پنج‌ماهه غزه، مرگ غیرنظامیان فلسطینی، شکاف سیاسی داخلی حزب دموکرات در قبال موضع جو بایدن و احتمال قحطی تحمیل‌شده بر غزه همزمان شده است.

متن سازمان ملل که توسط رویترز مشاهده شده، می‌گوید که «آتش‌بسی فوری و پایدار» به مدت تقریباً شش هفته از غیرنظامیان محافظت کرده و امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه را فراهم می‌سازد.

در اوایل جنگ، ایالات متحده از واژه آتش‌بس بیزار بود و اقداماتی که شامل درخواست برای آتش‌بس فوری می‌شد را وتو می‌کرد.

قطعنامه جدید از مذاکرات قطر، آزادی اسرای اسرائیلی و آزادی فلسطینی‌های بازداشت‌شده در زندان‌های اسرائیل حمایت می‌کند.

برای تصویب قطعنامه‌ها در شورای امنیت، به حداقل ۹ رأی موافق و عدم وتوی آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه یا چین نیاز است. رهبران اتحادیه اروپا نیز روز پنجشنبه خواستار آتش‌بس فوری شدند.

ایالات متحده می‌خواهد هرگونه حمایت شورای امنیت از آتش‌بس با آزادی گروگان‌های حماس در غزه مرتبط باشد.