حمله مسلحانه در نزدیکی مسکو بیش از ۶۰ کشته بر جای گذاشت، گروه داعش مسئولیت را بر عهده گرفت

به گزارش اکوایران، در اواخر روز جمعه، مهاجمان مسلح با لباس استتار و سلاح‌های خودکار به سمت تماشاگران کنسرتی در نزدیکی مسکو تیراندازی کرده که منجر به کشته‌شدن حداقل ۶۰ نفر و زخمی‌شدن ۱۴۵ نفر شد. گروه داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

به نوشته رویترز، در مرگبارترین حمله در روسیه از زمان محاصره مدرسه بسلان در سال ۲۰۰۴، مهاجمان مسلح درست قبل از اجرای گروه راک «پیکنیک» در سالن ۶۲۰۰ نفری کروکوس سیتی هال در غرب پایتخت، غیرنظامیان را به رگبار بستند.

حمله تروریستی به مسکو

ویدئوهای تأییدشده نشان می‌دهند که مردم در حال نشستن در سالن بودند و سپس با شنیدن صدای شلیک مکرر گلوله و فریادها، به سمت خروجی‌ها هجوم بردند. ویدئوهای دیگر نشان می‌دهند که مردان مسلح به سمت دسته‌های مردم شلیک می‌کردند. برخی از قربانیان بی‌حرکت در میان خون افتاده بودند.

یک شاهد عینی به رویترز گفت: «ناگهان صدای بلندی پشت سر ما آمد؛ تیراندازی. رگبار تیراندازی؛ نمی‌دانم چه بود. همه به سمت پله‌برقی دویدند. همه جیغ می‌کشیدند؛ همه در حال فرار بودند».

محققان روسی گفتند که تعداد کشته‌ها بیش از ۶۰ نفر است. مقامات بهداشتی اعلام کردند که حدود ۱۴۵ نفر زخمی شده که حدود ۶۰ نفر از آن‌ها در وضعیت وخیمی به سر می‌برند.

حمله تروریستی به مسکو

در محاصره مدرسه بسلان در سال ۲۰۰۴، شبه‌نظامیان اسلام‌گرا بیش از هزار نفر از جمله صدها کودک را به گروگان گرفتند.

کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه توسط رؤسای امنیتی از جمله الکساندر بورتنیکوف، رئیس سرویس امنیت فدرال، در جریان آخرین تحولات قرار می‌گیرد.

محققان روسی تصاویری از یک سلاح خودکار کلاشنیکف، جلیقه‌های دارای چندین خشاب یدکی و کیسه‌های پوکه‌های گلوله مصرف‌شده منتشر کردند.

برخی از رسانه‌های روسی تصویری از دو نفر از مهاجمان مظنون در یک خودروی سفید را منتشر کردند. سرنوشت مهاجمان هنوز مشخص نیست.

حمله تروریستی به مسکو

در همین حال، آتش‌نشانان در حال مبارزه با آتش‌سوزی گسترده در سالن کنسرت بوده و کادر خدمات اضطراری صدها نفر را تخلیه کردند، در حالی که بخش‌هایی از سقف محل برگزاری رویداد نیز فرو ریخته بود.

داعش مسئولیت را بر عهده گرفت

کانال تلگرامی داعش خبر داد که این گروه مسئولیت حمله را بر عهده گرفته است. داعش گفت که نیروهای آن با حمله به حومه مسکو، «صدها نفر را کشته و زخمی کردند و پیش از بازگشت به پایگاه‌های خود، خسارات زیادی به آن مکان وارد کردند». این بیانیه جزئیات بیشتری ارائه نداد.

حمله تروریستی به مسکو

روز جمعه، یک مقام آمریکایی گفت که واشنگتن اطلاعاتی را تأیید کرده که نشان می‌دهد گروه داعش مسئولیت این تیراندازی را بر عهده گرفته است. این مقام گفت که آمریکا طی هفته‌های اخیر به مسکو در مورد احتمال یک حمله هشدار داده بود.

روسیه هنوز نگفته که چه گروهی را مسئول این حمله است.

امنیت در سراسر مسکو تشدید شد

روسیه امنیت در فرودگاه‌ها، مراکز حمل‌ونقل و سراسر پایتخت ۲۱ میلیون نفری را تشدید کرد. تمامی رویدادهای عمومی بزرگ در سراسر کشور نیز لغو شدند.

پوتین که روز یکشنبه برای یک دوره شش‌ساله دیگر به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد، در سال ۲۰۲۲ هزاران نیرو را به اوکراین اعزام کرد و بارها هشدار داده که نیروهای مختلف، از جمله کشورهای غربی در تلاش برای ایجاد آشوب در داخل روسیه هستند.

حمله تروریستی به مسکو

کرملین می‌گوید که پوتین در دقایق اولیه حمله مطلع شده و به طور مرتب در جریان آخرین تحولات قرار می‌گیرد. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: «رئیس‌جمهور به طور مداوم در مورد آنچه اتفاق می‌افتد و اقدامات انجام‌شده از طریق تمامی سرویس‌های مربوطه اطلاعات دریافت می‌کند. او تمام دستورات لازم را صادر کرده است».

در سالن شهر کروکوس، شعله‌های آتش اوج گرفته و ستون‌های دود سیاه از محل رویداد به هوا برخاست و صدها چراغ آبی از خودروهای اضطراری از دور دیده می‌شد. بالگردها سعی داشتند شعله‌هایی را که ساختمان بزرگ را فرا گرفته بود، خاموش کنند. خبرگزاری ریانووستی گزارش داد که سقف محل برگزاری رویداد در حال فروریختن بود.