به گزارش اکوایران، به گفته کی‌یف، روسیه در اوایل روز یکشنبه با موشک‌ها به زیرساخت‌های حیاتی در منطقه لویو در غرب اوکراین حمله کرد. بر اساس گزارش ورشو، در این حمله هوایی بزرگ یک موشک کروز روسیه برای مدت کوتاهی به حریم هوایی لهستان وارد شد.

کیف گفت که مسکو 57 موشک و پهپاد را در این حمله پرتاب کرد که پایتخت را نیز هدف قرار داد.

به گزارش رویترز، ماکسیم کوزیتسکی، فرماندار منطقه‌ای لویو در پیام‌رسان تلگرام نوشت: «دو حمله اولیه به یک تأسیسات زیرساختی حیاتی که اشغالگران در شب هدف قرار دادند، صورت گرفت.» او افزود که در این حمله از موشک‌های مافوق صوت کینژال استفاده شده است که ساقط کردن آنها سخت‌تر است.

وزارت انرژی نیز گفت که در اثر حمله به یک تاسیسات مهم انرژی در منطقه لویو، برخی تجهیزات آتش گرفت و باعث قطع برق شد. 

همچنین نیروی هوایی اعلام کرد پدافند هوایی 18 موشک از 29 موشک و 25 فروند از 28 پهپاد تهاجمی را منهدم کرد.

تقریباً هیچ جزئیاتی در مورد آنچه آسیب دیده است وجود ندارد، اما هدف قرار دادن زیرساخت‌های حیاتی می‌تواند نشان‌دهنده تلاش روسیه برای حفظ فشار بر سیستم انرژی اوکراین باشد.

وزارت انرژی اوکراین گفت که این کشور که در هفته‌های اخیر برق صادر می‌کند، واردات برق را به شدت افزایش داده و صادرات را در روز یکشنبه پس از حملات به سیستم انرژی متوقف کرده است.

سرهی پوپکو، رئیس اداره نظامی کیف، گفت که در ساعات اولیه و زمانی که پدافند هوایی حدود 12 موشک را بر فراز پایتخت و اطراف آن منهدم کرد و چندین انفجار در کیف به وقوع پیوست.

او گفت که این حمله تنها خسارات جزئی داشته است.

گروه‌های کوچکی از مردم برای امنیت خود در زیر زمین در ایستگاه متروی مرکزی کیف در ساعات اولیه تجمع کردند و برخی از آنها روی تشک‌های کمپینگ خوابیدند.

مسکو چند روزی است که اوکراین را در حملاتی به عنوان انتقام از حملات اوکراینی که در جریان انتخابات ریاست جمهوری روسیه انجام شد، هدف قرار داده است.

بریجت برینک، سفیر ایالات متحده در پستی در ایکس نوشت برای سومین صبح قبل از سحر این هفته، تمام اوکراین تحت هشدار هوایی است و به او توصیه شده است که به دنبال سرپناه باشد.

حریم هوایی لهستان

نیروهای مسلح لهستان اعلام کردند که یک موشک کروز روسیه که به منطقه لویو شلیک شد، حریم هوایی لهستان را نقض کرده است.

این شیء وارد حریم هوایی لهستان در نزدیکی شهر اوسردو شد و به مدت 39 ثانیه در آن جا ماند.

سخنگوی ارتش لهستان، یاچک گوریشفسکی، به خبرنگاران گفت که این موشک قبل از بازگشت به اوکراین، حدود 2 کیلومتر (1.2 مایل) را در حریم هوایی لهستان طی کرد.

ورشو اعلام کرده است که از مسکو توضیح می‌خواهد.

وزیر دفاع لهستان، ولادیسلاو کوسینیاک-کامیش، گفت ورشو به حمایت نظامی و بشردوستانه از اوکراین ادامه خواهد داد.