به گزارش اکوایران، اوکراین در حالی در روز شنبه وارد سومین سال جنگ شد که به دلیل کمبود کمک و مهمات غرب تضعیف شده و در مقابل دشمنش روسیه با دستاوردهای تازه از جمله اشغال آودیوکا جسور شده است.

به گفته گاردین، فرمانده نیروی هوایی اوکراین روز جمعه و همزمان با سالگرد جنگ گفت نیروهای اوکراینی یک هواپیمای جاسوسی روسیه را سرنگون کرده‌اند. در صورت تایید خبر، این یک پیروزی بزرگ برای کشور خواهد بود. ژنرال میکولا اولشچوک از اطلاعات نظامی اوکراین برای کمک به سرنگونی هواپیمای هشدار دهنده و کنترل اولیه A-50 تشکر کرد.

همزمان رسانه‌های اوکراینی تصاویری را منتشر کردند که ظاهراً آتش‌سوزی بزرگی را نشان می‌داد که هنگام سقوط هواپیمای جنگی بزرگ در منطقه کراسنودار در ساحل شرقی دریای آزوف رخ داد. ارتش روسیه دراین‌باره اظهار نظری نکرده است، اما مقامات در منطقه کراسنودار گفتند که یک هواپیما در این منطقه سقوط کرده است. چندین وبلاگ‌نویس نظامی روسیه از دست دادن هواپیما را تأیید کردند. این دومین هواپیمای روسی خواهد بود که در کمتر از یک ماه گذشته سرنگون می‌شود.

در همین حال پهپادهای روسی حملات خود را به شهرهای اوکراین ادامه می‌دهند. به گفته فرماندار منطقه، پهپادهای روسی روز جمعه برای دومین شب متوالی به بندر اودسا در دریای سیاه اوکراین حمله کردند و به یک ساختمان مسکونی برخورد کردند. در این حمله یک نفر کشته و سه نفر زخمی شدند. در مجموع طی 24 ساعت در مناطق مختلف اوکراین 6 نفر کشته و 12 نفر مجروح شدند. اوله کیپر، فرماندار منطقه‌ای اودسا در تلگرام گفت که جسد مردی از زیر آوار در این شهر بیرون آمده است و سه نفر با جراحات شدید به بیمارستان منتقل شدند.

یک پهپاد روسی نیز به یک ساختمان آپارتمانی در شهر دنیپرو در جنوب شرق اوکراین برخورد کرد و در عملیات جستجو و نجات جسد دو کشته پیدا شد.

رئیس جمهور اوکراین ولادیمیر زلنسکی، روز جمعه گفت که تصمیمات در مورد تامین تسلیحات باید «اولویت» باشد. سالگرد تهاجم روسیه در 24 فوریه 2022 همزمان خواهد بود با دیدار رهبران غربی از جمله اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا از اوکراین.

با گذشت دو سال از تهاجم روسیه تصویر کلی جنگ برای کی‌یف همچنان نامشخص است زیرا کنگره ایالات متحده مانع از ارسال بسته کمکی 60 میلیارد دلاری حیاتی به اوکراین شده است.