به گزارش اکوایران، ارتش اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای این کشور پس از عقب‌نشینی از شهر تصرف شده آودیوکا، مواضع دفاعی جدیدی در شرق گرفته‌اند و تلاش‌های روسیه برای توسعه نیروی تهاجمی را دفع می‌کنند.

روسیه پس از عقب‌نشینی نیروهای کی‌یف در آخر هفته، کنترل کامل آودیوکای ویران شده را به دست گرفت و کرملین بزرگترین پیشروی خود در میدان جنگ از زمان تصرف شهر باخموت در ماه مه را به دست آورد.

به گزارش رویترز، سقوط آودیوکا واضح‌ترین نشانه از این بود که جزر و مد جنگ به نفع روسیه تغییر پیدا کرده است، در حالی که کیف برای احیای نیروی انسانی تلاش می‌کند و جمهوری خواهان کنگره تصویب بسته کمکی برای اوکراین را مخل کرده‌اند.

سرتیپ الکساندر تارنافسکی در پیام‌رسان تلگرام نوشت: «ارتش اوکراین خود را در خطوط دفاعی جدید مستقر کرده است و با موفقیت تلاش‌های مهاجمان روس برای توسعه یک حمله را دفع می‌کند.»

دیمیترو لیخووی، سخنگوی ارتش، گفت که نیروهای روسی در حال جمع‌بندی مجدد و جستجوی نقاط مقاومت در آودیوکا بودند.

تصرف آودیوکا، نیروهای اوکراینی را از شهر دونتسک که تحت کنترل روسیه است دورتر می‌کند، یک مرکز لجستیکی مهم که توسط مسکو برای پشتیبانی از عملیات خود در شرق اوکراین، منطقه‌ای به نام دونباس، استفاده می‌شود.

سرهی زگورتس، مدیر شرکت مشاوره دیفنس اکسپرس مستقر در کیف، پیش‌بینی کرد که نیروهای روسی تلاش خواهند کرد تا خط مقدم اطراف مارینکا را «صاف کرده» و یک فشار تازه در اطراف شهر وولدار، که در کنترل کیف است، انجام دهند.

زگورتس گفت که نیروهای مسکو حدود 80000 سرباز در اطراف باخموت و 40000 سرباز دیگر در اطراف آودیوکا مستقر کرده‌اند و احتمالاً سعی خواهند کرد به سمت شهر چاسیو یار پیشروی کنند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، تصرف آودیوکا را یک پیروزی مهم توصیف کرده  و مسکو گفته است که عقب نشینی کیف توام با هرج و مرج و عجولانه بوده و تعدادی سرباز و اسلحه پشت سر گذاشته شده است.

زگورتس گفت: «این عقب‌نشینی به دلیل تهدید یک پیشرفت دشمن بود که می‌توانست تمام مسیرهای تدارکاتی در بخش شرقی آودیوکا را قطع ‌کند.»

معاون فرمانده آنها، ماکسیم ژورین، گفت که برخی از نیروهای تیپ سوم حمله اوکراین که هفته گذشته برای تقویت نیروهای کیف به داخل شهر هجوم آورده بودند، در یک نقطه کاملاً محاصره شدند، اما موفق به شکستن این محاصره شدند.

پاول موگیلا، فرمانده یک واحد زرهی در یک گروه شبه‌نظامی روسی که برای اوکراین می‌جنگند، گفت که آنها با استفاده از سه خودرو به تخلیه نیروها از شهر کمک کردند.

‌«ما در منطقه لستوچکین ایستاده بودیم. اگر روس‌ها به جاده نزدیک شده بودند، درختان اطراف آن را گرفته بودند، آن وقت جاده مسدود می‌شد و آودیوکا کاملاً محاصره می‌شد.»

اوله ژدانوف، یک تحلیلگر نظامی مستقر در کیف، گفت: «روسیه به احتمال زیاد در آینده نزدیک تلاش خواهد کرد تا آنجایی که ممکن است سرزمین‌هایی را تصرف کند، به ویژه در مرزهای آن سرزمین‌هایی که پوتین اعلام کرده است بخشی از روسیه هستند.»