به گزارش اکوایران، به گفته آژانس اطلاعات نظامی در کیف، جسد یک خلبان هلیکوپتر روسی که سال گذشته در یک عملیات مخفیانه به اوکراین فرار کرده بود، در اسپانیا پیدا شد.

گزارش‌ها در رسانه‌های روسیه و اسپانیا در روز دوشنبه حاکی از آن است که جسد ماکسیم کوزمینوف پس از نقل مکان به شهر ویلاجویوسا در آلیکانته در سواحل مدیترانه، در منطقه‌ای که مورد علاقه گردشگران است، پیدا شد. گفته شده که جسد او سه شنبه گذشته در پارکینگ یک بلوک آپارتمانی کشف شد.

به گفته گاردین، گزارش‌ها ادعا می‌کنند که او توسط افراد مسلح ناشناس با 12 گلوله به قتل رسیده است. یک خودروی سوخته در نزدیکی شهر کوستا بلانکا الکامپلو کشف شد. پلیس اسپانیا در ابتدا و پیش از این که از داستان خارق العاده قربانی و نقش سابق او در جنگ و تهاجم روسیه مطلع شود، فکر می‌کرد تیراندازی مربوط به گروه‌های تبهکار است.

کوزمینوف اوت گذشته در حالی که بین دو پایگاه هوایی روسیه پرواز می‌کرد از خط مقدم عبور کرد.

دو خلبان همکار او کشته شدند. کایریلو بودانوف، رئیس آژانس اطلاعاتی اوکراین گفت که افسران او کوزمینوف را در طی یک عملیات مفصل شش ماهه متقاعد کرده‌اند که فرار کند. بودانوف گفت که پیش از آن، خانواده خلبان از روسیه خارج شده بودند.

آندری یوسف، سخنگوی مطبوعاتی آژانس اطلاعاتی، تنها گفت: «ما واقعیت مرگ را تایید می‌کنیم.»

یوسف از گفتن اینکه آیا خلبان به قتل رسیده است یا خیر، یا اگر چنین است چه کسی ممکن است مسئول آن باشد، خودداری کرد. پلیس ملی اسپانیا هیچ اظهارنظری فوری در این باره نداشت.

برخی از مفسران روسی نزدیک به وزارت دفاع روسیه مدعی شدند که گزارش‌هایی درباره قتل کوزمینوف توسط سرویس‌های اطلاعاتی اوکراین برای جعل مرگ خلبان منتشر شده است.

اگر مرگ کوزمینوف تایید شود، انگشت اتهام احتمالا به سمت کرملین نشانه می‌رود. قاتلان کرملین در گذشته چندین قتل را در سراسر اروپا انجام داده‌اند. روز دوشنبه یولیا ناوالنی ولادیمیر پوتین را به قتل همسرش الکسی ناوالنی متهم کرد. رهبر مخالفان روسیه روز جمعه در یک اردوگاه دورافتاده در قطب شمال درگذشت.

در سال 2006، دو قاتل که برای سرویس امنیت فدرال مسکو کار می‌کردند، الکساندر لیتویننکو مخالف روسی را با یک فنجان چای رادیواکتیو شده مسموم کردند. یک تحقیق عمومی متعاقباً به این نتیجه رسید که پوتین «احتمالاً» شخصاً به اف‌اس‌بی دستور داده تا قتل را ترتیب دهد.

کوزمینوف سپتامبر گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی در کیف در کنار دو پرسنل خدمات اوکراینی یونیفرم پوش ظاهر شد. او گفت که سعی کرده به دو خلبان همکارش اطمینان دهد که در اوکراین با آنها خوب رفتار خواهد شد. او گفت: «اما آنها ترسیدند، شروع به رفتار تهاجمی کردند و در نهایت با عجله از هلیکوپتر خارج شدند.»

او گفت که در ساعت 4:30 بعد از ظهر به وقت محلی در 23 اوت 2023 از فرودگاه کورسک در روسیه برخاسته است. سربازان روسی هنگام عبور او از مرز تیراندازی کردند.