به گزارش اکوایران، رئیس یک موسسه تحقیقاتی در کیف روز دوشنبه گفت، تحلیل اولیه نشان داده است که روسیه هفته گذشته با موشک مافوق صوت زیرکن، در اولین مورد استفاده از آن در جنگ تقریباً دو ساله، کیف را هدف قرار داده و چالش جدیدی را برای پدافند هوایی اوکراین ایجاد کرده است.

الکساندر رووین، مدیر مؤسسه علمی-پژوهشی کیف در کانال تلگرامی خود گفت که مؤسسه او تجزیه و تحلیل اولیه قطعات موشک باقیمانده از حمله روسیه در 7 فوریه را تکمیل کرده است.

به گزارش رویترز، او ویدئویی از لاشه‌های موشکی را که نشانه‌های خاصی را نشان می‌دهد، ارائه کرد و نوشت: «در این مورد، ما عناصری را می‌بینیم که مشخصه موشک 3M22 زیرکن است. قطعات موتور و مکانیزم‌های فرمان دارای علائم مشخصی هستند.»

وزارت دفاع روسیه بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

به گفته روسیه، زیرکن بردی معادل 1000 کیلومتر (625 مایل) دارد و با سرعت 9 برابر سرعت صوت حرکت می‌کند. تحلیلگران نظامی گفته‌اند که سرعت مافوق صوت آن می‌تواند به معنای کاهش بسیار زیاد زمان واکنش برای دفاع هوایی و توانایی حمله به اهداف بزرگ، عمیق و سخت باشد.

روسیه قبلاً گفته بود که آزمایش موشک زیرکن را در ژوئن 2022 به پایان رسانده است و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، زیرکن را بخشی از نسل جدیدی از سیستم‌های تسلیحاتی بی‌رقیب توصیف کرده است.

اگر استفاده از آن در اوکراین تایید شود، این سلاح می‌تواند چالش دیگری برای پدافند هوایی این کشور درگیر جنگ، در میان نامشخص بودن کمک‌های نظامی غرب در آینده باشد.

روسیه با استفاده از مجموعه‌ای از موشک‌های دوربرد و پهپادهای مختلف، حملات هوایی منظمی را به اوکراین انجام می‌دهد. زیرکن در ابتدا به عنوان یک سلاح پرتاب از دریا طراحی شد و بعدها به یک نسخه پرتاب از زمین توسعه یافت.

در بیانیه رووین اشاره‌ای نشده است که آیا این سلاح از خشکی شلیک شده است یا از دریا. او گفت که نشانه‌های به دست آمده از لاشه هواپیما نشان می‌دهد که سلاح اخیراً مونتاژ شده است.

مقامات گفتند که حمله 7 فوریه حداقل 5 نفر را کشت و به ساختمان‌های مسکونی و زیرساخت‌های انرژی آسیب رساند.