به گزارش اکوایران، قیمت نفت در اوایل روز دوشنبه در معاملات آسیایی به دلیل نگرانی‌ها نسبت به کاهش عرضه جهانی ناشی از تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه و بین روسیه و اوکراین افزایش یافت، در حالی که کاهش تعداد دکل‌های حفاری ایالات متحده بر فشار افزایشی قیمت‌ها افزود.

به گفته رویترز، بهای معاملات آتی نفت برنت با 52 سنت یا 0.6 درصد افزایش به 85.95 دلار در هر بشکه در ساعت رسید. بهای معاملات آتی نفت خام آمریکا با 55 سنت یا 0.7 درصد افزایش به 81.18 دلار در هر بشکه رسید.

هر دو معیار در هفته گذشته نسبت به هفته قبل کمتر از 1 درصد سقوط کردند. تقویت دلار آمریکا که در هفته گذشته حدود 1 درصد افزایش یافت، قیمت‌ها را محدود نگه داشته است.

هیرویوکی کیکوکاوا، رئیس ان اس تریدینگ، یکی از واحدهای نیسان سکیوریتی، گفت: «تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی، همراه با افزایش حملات به تأسیسات انرژی در روسیه و اوکراین، در کنار کاهش امید به آتش بس در خاورمیانه، نگرانی‌ها را در مورد عرضه جهانی نفت افزایش داده است.»

در همین حال، داده‌های شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز نشان داد که تعداد دکل‌های نفتی ایالات متحده با یک کاهش به 509 سکو در هفته گذشته رسید که نشان‌دهنده کاهش عرضه در آینده است.

به گفته اوکراین مسکو در آخرین حملات 57 موشک و پهپاد را به اوکرا‌ین پرتاب کرده که پایتخت این کشور را نیز هدف قرار داده است.

این اقدام به دنبال حملات اخیر اوکراین به زیرساخت‌های نفتی روسیه صورت گرفت. در این ماه حداقل هفت پالایشگاه هدف پهپادها قرار گرفتند.

تحلیلگران ای ان زی می‌گویند: «اختلال در پالایشگاه‌های نفت در روسیه فشار بر بازارهای سوخت را افزایش داده است و منجر به افزایش تقاضا برای محموله‌های نفت خام موجود می‌شود.» حدود 12 درصد از کل ظرفیت فرآوری نفت روسیه تحت تاثیر قرار گرفته است.

ای ان زی گفت که پالایشگاه‌های هندی از خرید نفت خام روسیه به نفت‌کش‌های PJSC Sovcomflot به دلیل تحریم‌های ایالات متحده خودداری می‌کنند که این مسئله نیز به تحت فشار بودن بازار جهانی می‌افزاید.