به گزارش اکوایران، وزارت خارجه آمریکا ادعاهای اسرائیل  مبنی بر اینکه دلیل رد پیشنهاد اخیر درباره آزادی اسرا توسط حماس، تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد آتش‌بس غزه بود را رد کرد.

به نوشته آناتولی، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه به خبرنگاران گفت که بیانیه اسرائیل «تقریباً از هر نظر نادرست است و نسبت به گروگان‌ها و خانواده‌های آن‌ها ناعادلانه است.»

میلر گفت که پاسخ حماس قبل از رای گیری شورای امنیت آماده شده بود نه بعد از آن. او گفت: «بنابراین، ما قصد نداریم در مورد این موضوع درگیر حواس پرتی‌های لفظی شویم. ما به کار خود برای بازگرداندن گروگان‌ها به خانه ادامه خواهیم داد.»

واکنش اسرائیل به تصمیم امریکا در وتو نکردن قطعنامه سازمان ملل

دفتر نخست وزیر اسرائیل گفت تصمیم واشنگتن برای وتو نکردن قطعنامه سازمان ملل در روز دوشنبه، راه را برای حماس برای سخت‌تر کردن موضع خود هموار کرده است.

در بیانیه اسرائیل آمده است: «موضع حماس به وضوح بی‌علاقگی کامل آن را به یک توافق مورد مذاکره نشان می‌دهد و موید آسیب‌هایی است که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل وارد کرده است».

این شورا با تصویب قطعنامه‌ای خواستار آتش بس در غزه در ماه رمضان شد. 14 کشور عضو شورای 15 عضوی به قطعنامه‌ای که توسط 10 عضو ارائه شده بود رای مثبت دادند. آمریکا رای ممتنع داد که انتقاد شدید اسرائیل را برانگیخت.

در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز گذشته با رد ادعاهای آمریکا، بار دیگر تاکید کرد که «قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد برای اسرائیل الزام آور هستند.»

لین جیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به سوالی درباره اظهارات نماینده ارشد آمریکا در سازمان ملل که مدعی شده بود قطعنامه‌ای که روز دوشنبه به تصویب رسید برای طرف‌های درگیر در غزه «غیرالزام‌آور» است، گفت: چین از طرف‌های ذی‌ربط می‌خواهد به تعهدات خود بر اساس منشور سازمان ملل عمل کنند و طبق این قطعنامه اقدامات لازم را انجام دهند.

از ۷ اکتبر تاکنون بیش از 32،333 فلسطینی در بحبوحه کشتار جمعی و کمبود وسایل ضروری کشته و بیش از 74،694 نفر زخمی شده‌اند.

منشور سازمان ملل متحد تصریح می‌کند که تمام قطعنامه‌های شورای امنیت طبق قوانین بین المللی الزام آور هستند.