به گزارش اکوایران، یک مقام آمریکایی پس از دیدار مجازی بین مقامات ارشد آمریکایی و اسرائیلی به سی‌ان‌ان گفته دولت بایدن هنوز برنامه‌های عملیاتی اسرائیل و جزئیات عملیات نظامی بزرگ در رفح -از جمله این‌که این رژیم چگونه تلاش می‌کند از بیش از یک میلیون غیرنظامی در شهر غزه محافظت کند- را مشاهده نکرده است. 

عبور از خط قرمز بایدن

مقامات ارشد آمریکایی در هفته‌های اخیر در ظاهر دائما هشدار داده‌اند که اسرائیل بدون برنامه‌ای اجرایی برای خروج غیرنظامیانی که در حال حاضر در رفح پناه گرفته‌اند، نباید عملیات نظامی خود را در جنوب غزه گسترش دهد.

این واقعیت که هنوز نقشه دقیقی در مورد چگونگی انجام عملیات اسرائیل به ایالات متحده ارائه نشده، نشان می‌دهد که اگر اسرائیلی‌ها در شرایط کنونی با حمله زمینی به رفح پیشروی کنند، اسرائیل از به اصطلاح «خط قرمز» که جو بایدن، رئیس جمهور اخیراً درباره آن هشدار داده، عبور خواهد کرد.

به نوشته سی‌ان‌ان، روز دوشنبه هیأت‌های آمریکایی و اسرائیلی در مورد وضعیت رفح گفت‌وگو کردند و مقامات آمریکایی در نشست روز دوشنبه به همتایان اسرائیلی خود جایگزین‌هایی برای عملیات زمینی بزرگ در جنوب غزه ارائه کردند.

پس از پایان این نشست، یک مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت که دولت بایدن «هیچ انتظاری» نداشت که پیشرفتی حاصل شود و کاخ سفید این دیدار را تنها آخرین مورد از یک سری گفتگوهایی دانست که در هفته‌های آینده درباره تهاجم احتمالی اسرائیل به شهر جنوبی غزه ادامه خواهد یافت.

با این حال، مقامات هر دو طرف در بیانیه‌ای مشترک این دیدار را «سازنده» توصیف کرده و گفتند که یک نشست حضوری دیگر ممکن است در اوایل هفته آینده برگزار شود..

در جست‌وجوی «جایگزینی بهتر»

نشست روز دوشنبه بیش از دو ساعت و نیم به طول انجامید و کسانی که از طرف ایالات متحده شرکت کردند عبارت بودند از جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه، جان فاینر معاون مشاور امنیت ملی و برت مک گورک مسئول امور خاورمیانه‌ای امنیت ملی کاخ سفید، و شامل مقامات دیگری از کاخ سفید، وزارت امور خارجه و وزارت دفاع بود. جک لو سفیر ایالات متحده نیز در این مراسم شرکت داشت. هیئت اسرائیلی نیز شامل تزاچی هانگبی مشاور امنیت ملی و ران درمر وزیر امور استراتژیک بود که ریاست جلسه را بر عهده داشتند.

طوفان الاقصی غزه رفح

مقامات آمریکایی که با این گفتگو آشنا هستند به سی ان ان گفتند که مقامات دولت بایدن همتایان اسرائیلی خود را تحت فشار قرار دادند تا «جایگزین بهتری» را برای تهاجم زمینی بزرگ به رفح، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی گرسنه بدون هیچ جایی برای فرار در آن پناه گرفته‌اند، دنبال کنند. این مقامات آمریکایی همچنین توسط همتایان خود در جریان وضعیت میدانی در رفح قرار گرفتند.

تنش‌های در حال جوشش

با وجود اینکه این جلسه بدون هیچ وعده دستیابی به پیشرفت یا سازش به پایان رسید، صرف این واقعیت که این جلسه برگزار شد به عنوان نشانه‌ای از ادامه خطوط ارتباطی بین اسرائیل و ایالات متحده تلقی‌می شد، زیرا روابط رهبران دو طرف روز به روز در حال تیره‌تر شدن است.

نشستی که پیش از این برای هفته گذشته برنامه‌ریزی شده بود، پس از این‌که ایالات متحده مانع تصویب از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که خواستار آتش بس در غزه و آزادی اسرای در دست حماس بود، خودداری کرد، توسط بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل لغو شد -نشانه‌ای از تنش در حال جوشیدن بین اسرائیل و قدرتمندترین متحدش.

مشاوران بایدن برای هفته‌ها در حال بررسی گزینه‌های مختلف برای پاسخ آمریکا به حمله به رفح بوده‌اند. این مقامات به اسرائیل هشدار داده‌اند که در صورت آغاز تهاجم، که به گفته مقامات آمریکایی منجر به یک فاجعه انسانی خواهد شد، خطر تبدیل شدن به یک منحوس بین‌المللی تمام عیار را در پی دارد.