به گزارش اکوایران، به گفته مقامات آمریکایی آگاه، بیش از دو هفته قبل از اینکه تروریست‌ها حمله خونینی را در حومه مسکو ترتیب دهند، دولت ایالات متحده به مقامات روسی اعلام کرده بود که تالار کروکوس، یک مکان محبوب برگزاری کنسرت، یک هدف بالقوه است.

به نوشته واشنگتن پست، درجه بالای شفافیت بیان شده در این هشدار، بر اطمینان واشنگتن مبنی بر اینکه داعش در حال تدارک حمله‌ای است که تعداد زیادی از غیرنظامیان را تهدید می‌کند، تأکید دارد، و مستقیماً با ادعاهای مسکو مبنی بر اینکه هشدارهای ایالات متحده برای کمک به جلوگیری از حمله بسیار کلی بود، در تضاد است.

شناسایی سالن کنسرت کروکوس توسط ایالات متحده به عنوان یک هدف بالقوه - واقعیتی که قبلاً گزارش نشده است - سؤالات جدیدی را در مورد اینکه چرا مقامات روسیه نتوانستند اقدامات قوی‌تری برای محافظت از سالن انجام دهند، ایجاد کرد.

شاخه‌ای از داعش مسئولیت این حمله را که مرگبارترین حمله در روسیه در 20 سال گذشته است، بر عهده گرفته است. مقامات ایالات متحده علناً گفته‌اند که گروه موسوم به داعش خراسان «مسئولیت آن را بر عهده دارد»، اما ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه سعی کرده است تقصیر را به گردن اوکراین بیاندازد.

این حمله تصویر قدرت و امنیت را که رهبر روسیه به دنبال انتقال آن است، تضعیف کرد و ضعف‌های اساسی در دستگاه امنیتی این کشور را که در بیش از دو سال جنگ در اوکراین از بین رفته است، آشکار کرد.

به گفته تحلیلگران و ناظران سیاست روسیه، به نظر می‌رسد که عوامل پوتین در داخل کشور بیشتر نگران خاموش کردن مخالفان سیاسی و مخالفت با رئیس جمهور هستند تا ریشه کن کردن توطئه‌های تروریستی.

خود رهبر روسیه علناً هشدارهای ایالات متحده را تنها سه روز قبل از حمله 22 مارس رد کرد و آنها را «باج‌خواهی آشکار» و تلاش برای «ارعاب و بی‌ثبات کردن جامعه ما» خواند.

تالار

مقامات آمریکایی آشنا با اطلاعاتی که واشنگتن با مسکو به اشتراک گذاشته بود، به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند تا درباره مکالمات حساس و اطلاعاتی صحبت کنند. سخنگوی شورای امنیت ملی از اظهار نظر درباره این خبر خودداری کرد. پیش از این، شورای امنیت ملی اذعان کرده بود که ایالات متحده اطلاعات «در مورد یک حمله تروریستی برنامه ریزی شده در مسکو» را منتقل کرده است، اما نگفت که تالار شهر کروکوس به عنوان هدف احتمالی نام برده شده است.

سخنگوی کرملین به سوالات واشنگتن پست درباره هشدار تالار شهر کروکوس پاسخی نداد. اما روز سه‌شنبه، سرگئی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه، به خبرنگاران در مسکو گفت که اطلاعاتی که ایالات متحده به اشتراک می‌گذارد «بیش از حد عمومی است و به ما اجازه نمی‌دهد تا به طور کامل کسانی را که مرتکب این جنایت وحشتناک شده‌اند شناسایی کنیم.»

ناریشکین گفت که روسیه در پاسخ به اطلاعات آمریکا، اقدامات مناسبی را برای جلوگیری از حمله انجام داد. اما ویدئویی از صحنه کشتار نشان می‌دهد که افراد مسلح با مقاومت قابل توجهی روبرو نیستند. رسانه‌های روسی گزارش داده‌اند که یگان‌های پلیس تخصصی بیش از یک ساعت پس از شروع تیراندازی به محل نرسیدند و سپس بیش از 30 دقیقه قبل از ورود به ساختمان منتظر ماندند و تا آن زمان مهاجمان فرار کرده بودند.

مقامات و کارشناسان گفتند، در حالی که واشنگتن به طور معمول اطلاعات مربوط به حملات تروریستی احتمالی را با کشورهای خارجی تحت سیاستی که به عنوان «وظیفه هشدار دادن» شناخته می‌شود، به اشتراک می گذارد، ارائه اطلاعات در مورد اهداف خاص به یک دشمن غیرعادی است. انجام این کار نشان می‌دهد که چگونه ایالات متحده به اطلاعات دست یافته است و به طور بالقوه فعالیت‌های جاسوسی مخفی یا منابع انسانی را در معرض خطر قرار می‌دهد.

اما اطلاعاتی که حاکی از حمله به سالن کنسرت بود نیز به خطر بالقوه‌ای برای آمریکایی‌ها در روسیه اشاره داشت. در 7 مارس، سفارت ایالات متحده به طور علنی اعلام کرد که «گزارش‌هایی را رصد می‌کند که افراط گرایان برنامه‌های قریب الوقوعی برای هدف قرار دادن تجمعات بزرگ در مسکو که شامل کنسرت است، دارند و به شهروندان آمریکایی توصیه کرد از حضور در تجمعات بزرگ در 48 ساعت آینده خودداری کنند.»

به گفته افراد مطلع، ایالات متحده اطلاعات خود را یک روز قبل از این هشدار عمومی با روسیه به اشتراک گذاشته است. ناریشکین گفت: «ایالات متحده این اطلاعات را به اف‌اس‌بی، سرویس امنیتی دولتی روسیه داده‌اند.»

حمله تروریستی روسیه1

ادعا شده بر اساس وظیفه سیاست هشدار، ایالات متحده اخیراً اطلاعات مربوط به تروریسم را با یک دشمن دیگر - ایران - به اشتراک گذاشته است. وال استریت ژورنال برای اولین بار از هشدار [ادعایی] آمریکا به ایران خبر داد.

به گفته یکی از مقامات آمریکایی، علیرغم فقدان امنیت موثر در تالار شهر کراکوس، نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد دولت روسیه، حداقل در ابتدا، هشدار واشنگتن را جدی گرفته است که شامل اطلاعاتی در مورد برنامه‌های داعش برای حمله به یک کنیسه بود. یک روز پس از دریافت این اطلاعات، اف‌اس‌بی اعلام کرد که از حمله داعش به کنیسه‌ای در مسکو جلوگیری کرده است.

اسلام خلیلوف، 15 ساله، که در شب حمله در اتاق لباس‌داری سالن کنسرت کار می‌کرد، گفت که مدتی پس از هشدار عمومی در 7 مارس به کارکنان کروکوس در مورد احتمال حمله تروریستی گفته شده است. خلیلوف در مصاحبه‌ای با دیمیتری یگوروف، روزنامه نگار مشهور ورزشی روسی که در یوتیوب منتشر شد، گفت: «به ما هشدار داده شده بود که ممکن است حملات تروریستی رخ دهد و به ما دستور داده شد که چه کاری انجام دهیم و مردم را به کجا ببریم.»

خلیلوف گفت که بررسی‌های امنیتی سخت‌تری در محل برگزاری انجام شده است.

هنوز مشخص نیست چرا امنیت پس از هشدار اولیه افزایش نیافته و حفظ نشده است. برخی از مقامات آمریکایی حدس می‌زنند که سرویس‌های امنیتی روسیه، با توجه به این که هیچ حمله‌ای را در روزهای پس از 7 مارس شاهد نبودند، تصور کردند که اطلاعات ایالات متحده نادرست است و مراقبت‌های امنیتی را کاهش دادند.

پوتین در دیدار با مقامات ارشد اف اس بی در 19 مارس علناً هشدارهای مربوط به تروریسم را به سخره گرفت.

او تاکید کرد که مهمترین کار اف‌اس‌بی در اوکراین است. پوتین نیروهای اوکراینی را با تروریست‌ها یکی دانست و گفت که آنها تهدیدی مستقیم برای روسیه هستند. او گفت: «رژیم نئونازی کیف نیز به تاکتیک‌های تروریستی، از جمله تلاش برای عضوگیری از عاملان حملات خرابکارانه و تروریستی که زیرساخت‌های مهم و فضاهای عمومی در روسیه را هدف قرار می‌دهند، روی آورده است.»

پس از دستگیری مظنونان حمله به تالار شهر کروکوس توسط مقامات روسی، پوتین و دیگر رهبران ارشد ادعا کردند که کیف عوامل را استخدام کرده و برای فرار آنها به اوکراین برنامه ریزی کرده است، اتهاماتی که مقامات آمریکایی و اوکراینی آن را رد کرده‌اند.

روسیه در گذشته با قدردانی کمک‌های ایالات متحده را پذیرفته است. پوتین دو بار در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از آمریکایی‌ها برای به اشتراک گذاشتن اطلاعاتی که به مختل کردن حملات تروریستی در سن پترزبورگ در سال‌های 2017 و 2019 کمک کرد، تشکر کرد.