به گزارش اکوایران، مشاور امنیت ملی کاخ سفید سفر به عربستان سعودی برای گفتگو بر سر ابَرتوافق را به تعویق انداخت.

به نوشته باراک راوید، گزارش‌گر آکسیوس، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، سفر برنامه ریزی شده خود به عربستان سعودی برای دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و رایزنی در مورد یک ابرتوافق احتمالی که شامل عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل می‌شود، را به تعویق انداخت.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، گفت که سالیوان به علت شکستگی دنده این سفر را به تعویق انداخته است.

این ماجرا از این بابت مهم است که با ادامه جنگ در غزه و انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در هفت ماه دیگر، مقامات کاخ سفید اذعان می کنند که شانس کمی وجود دارد که بتوانند این توافق تاریخی را به ثمر برسانند. با این حال سفر برنامه ریزی شده سالیوان نشان می‌دهد که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، هم‌چنان مصمم به پیگیری آن است.

 به نوشته راوید، به گفته چهار مقام آمریکایی و اسرائیلی، کاخ سفید به کار برای پیش‌نویس معاهده دفاعی آمریکا و عربستان و تفاهمات مربوط به حمایت آمریکا از برنامه هسته‌ای غیرنظامی عربستان ادامه می‌دهد و مقامات آمریکایی امیدوارند به توافقی دوجانبه با سعودی‌ها دست یابند و احتمالاً آن را به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ارائه کنند، که طرف دیگر توافقی است که شامل تعهد به راه حل دو کشوری است.

بایدن نتانیاهو

در این صورت نتانیاهو با یک انتخاب روبرو می شود: اگر با آن موافقت کند، می‌تواند یک توافق تاریخی با عربستان سعودی را به ثمر برساند. اگر او نه بگوید، ممکن است به عنوان یک مطرود شناخته شود و اندک حمایت کنونب ایالات متحده را هم از دست بدهد.

کاخ سفید از اظهار نظر بیشتر در این زمینه خودداری کرده است. سفارت عربستان در واشنگتن هم به درخواست آکسیوس برای اظهار نظر پاسخ نداده است.

یک مقام ارشد اسرائیلی به آکسیوس گفته: «پیشرفت‌های زیادی در مذاکرات بین ایالات متحده و عربستان سعودی در مورد پیش‌نویس پیمان دفاعی آن‌ها حاصل شده است. آن‌ها می‌خواهند توافق طرف خود را آماده کنند و سپس آن را روی میز ما بگذارند و بگویند: بگیرید»

 هفته گذشته، بایدن آشکارا اعلام کرد که با وجود اینکه مذاکرات با آغاز جنگ در غزه از مسیر خود خارج شد، هم‌چنان فکر می کند که ابرتوافق سعودی قابل دستیابی و مرتبط است.

1712010946149

با این حال بسیاری در کاخ سفید فکر می‌کنند که ابرتوافق سعودی یک رویا است و به جنگ غزه، وابستگی نتانیاهو به شرکای ائتلاف راست افراطی خود و سیاست داخلی ایالات متحده اشاره می‌کنند.

سعودی‌ها به صراحت اعلام کرده‌اند که برای پیشبرد عادی‌سازی با اسرائیل، جنگ غزه باید پایان یابد و اسرائیل باید به یک مسیر برگشت‌ناپذیر برای راه‌حل دو کشور متعهد شود.

از سوی دیگر، به نظر نمی‌رسد نتانیاهو به سمت پایان دادن به جنگ حرکت کند. و او نه تنها با راه حل دو دولتی مخالف است، بلکه حتی این ایده را رد می کند که به تشکیلات خودگردان فلسطین اجازه می‌دهد در اداره غزه در روز پس از جنگ نقشی داشته باشند.

به نوشته راوید، حتی اگر این توافق حاصل شود، سنا باید معاهده دفاعی با عربستان سعودی و احتمالاً تفاهمات هسته‌ای را تصویب کند و این امر در فضای سیاسی کنونی واشنگتن تقریباً غیرممکن خواهد بود، چرا که مشخص نیست که آیا تعداد کافی دموکرات از توافقی حمایت خواهند کرد که به عنوان یک پیروزی برای بن سلمان و نتانیاهو تلقی می شود.

از سوی دیگر، سناتور لیندسی گراهام به کاخ سفید گفته که می‌تواند اکثر جمهوری‌خواهان سنا را ترغیب کند تا به این توافق رای مثبت بدهند. اما رئیس جمهور سابق ترامپ ممکن است مداخله کند تا جمهوری خواهان را از پیروزی بایدن قبل از انتخابات باز دارد.