به گزارش اکوایران، روسیه روز جمعه گفت که مسائل امنیتی استراتژیک، از جمله تسلیحات مستقر در فضا، زمینه اصلی بالقوه برای گفت و گو مسکو با ایالات متحده است.

به نوشته رویترز، ایالات متحده قصد دارد هفته آینده قطعنامه‌ای را برای ممنوعیت استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کند، دو ماه پس از آن که منابع آمریکایی گفتند واشنگتن اطلاعات جدیدی در ارتباط با توانایی‌های هسته‌ای روسیه و تلاش آن برای توسعه یک سلاح فضایی دارد. چیزی که مسکو به شدت آن را رد کرده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به سوالی درباره پیش نویس قطعنامه به خبرنگاران گفت: «حوزه بالقوه اصلی برای گفت و گو بین ایالات متحده و روسیه مسائل مربوط به امنیت استراتژیک است که شامل موضوع فضایی می‌شود.»

روابط بین دو کشور از زمانی که روسیه در سال 2022 جنگ خود را در اوکراین آغاز کرد و ایالات متحده تامین کمک، تسلیحات، آموزش و اطلاعات خود را به کیف افزایش داد، به چیزی سقوط کرده است که کرملین آن را سطح «زیر صفر» می‌خواند.

روسیه و ایالات متحده که با اختلاف زیاد بزرگترین قدرت‌های هسته‌ای جهان هستند، هر دو از فروپاشی معاهدات کنترل تسلیحات که به دنبال کند کردن مسابقه تسلیحاتی در زمان جنگ سرد و کاهش خطر جنگ هسته‌ای بودند ابراز تاسف کرده‌اند. آخرین معاهده‌ای که تعداد کلاهک‌های هسته‌ای استراتژیک هر دو طرف را محدود می‌کند در سال 2026 منقضی می‌شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تاکید می‌کند که مسکو تنها به عنوان بخشی از یک مجموعه گسترده‌تر از مسائل مربوط به امنیت روسیه، از جمله نگرانی‌های این کشور در مورد گسترش ناتو و حمایت غرب از اوکراین، درباره کنترل تسلیحات بحث خواهد کرد.