به گزارش اکوایران، نتایج انتخابات پارلمان کویت نشان می‌دهد که سیاستمداران مخالف، اکثریت خود را در پارلمان کویت حفظ کردند. انتخابات روز پنجشنبه اولین انتخاباتی بود که در زمان امیر جدید، شیخ مشعل الاحمد الصباح برگزار شد، که اواخر سال گذشته پس از مرگ برادر ناتنی و سلف خود، شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح به قدرت رسید.

خبرگزاری رسمی کونا روز جمعه گفت که نامزدهای مخالف 29 کرسی را در مجمع 50 نفره به دست آورده‌اند که با نتیجه انتخابات سال گذشته مطابقت دارد.

به نوشته الجزیره، نتایج همچنین نشان داد که یک کاندیدای زن انتخاب شده است، مانند مجلس قبلی، در حالی که قانونگذاران مسلمان شیعه هشت کرسی را در این کشور عمدتا سنی به دست آوردند، یک کرسی بیشتر از سال گذشته. کرسی‌های جنبش مشروطه اسلامی، که نماینده شاخه کویت اخوان المسلمین است، از سه کرسی قبلی به یک کرسی کاهش یافت.

در مجموع، ترکیب پارلمان جدید بسیار شبیه به پارلمان فعلی است و همه به جز 11 سیاستمدار کرسی‌های خود را حفظ کرده‌اند.

بادر السیف، استادیار تاریخ در دانشگاه کویت، گفت: « انتظار هیچ تغییر اساسی در نتایج نمی‌رفت. این یکی از کمترین نسبت‌های تغییر [در ترکیب پارلمان] است.»

وزارت اطلاعات گفت که پس از بسته شدن مراکز رای دهی در نیمه شب، مشارکت حدود 62 درصد بود.

انتخابات پارلمانی برای کویت، که هفت درصد از ذخایر نفت جهان و قدرتمندترین مجلس منتخب در خلیج فارس را دارد، به یک رویداد سالانه تبدیل شده است.

با این حال، اختلافات بین مجلس ملی و کابینه منصوب سلطنتی باعث بن بست‌های مداوم شده است و اصلاحات به شدت مورد نیاز را به تعویق می‌اندازد. این انتخابات سومین رای‌گیری از سال 2022 و چهارمین مورد در پنج سال گذشته بود.

تقابل سیاسی

به گفته السیف، با تغییر اندک در ترکیب پارلمان، انتظار می‌رود که بن بست سیاسی ادامه یابد.

او گفت: «یک رویارویی جدید در حال ایجاد شدن است،» و افزود که «برخی از چهره‌های جدید بسیار رک و صریح هستند.»

شیخ مشعل مشتاق انجام اصلاحات اقتصادی بوده است، آنچه ناظران می‌گویند تلاشی آشکار برای کمک به این تولیدکننده اوپک برای رسیدن به همسایگان خلیج فارس خود است که برنامه‌های بلندپروازانه‌ای را برای کاهش وابستگی اقتصاد خود به نفت اجرا می‌کنند.

این پیرمرد 83 ساله در اولین سخنرانی خود در برابر پارلمان پس از تصدی مسئولیت در دسامبر، آخرین مجلس ملی و دولت را هدف قرار داد و گفت که آن‌ها «به منافع کشور و مردم آن لطمه می‌زنند.»

دولت شیخ احمد النواف، امیر سابق، ساعاتی پس از این سخنرانی استعفا داد و دولت جدیدی تشکیل شد که شامل وزرای جدید نفت، دارایی، امور خارجه، کشور و دفاع بود.

شیخ مشعل سپس در 15 فوریه، کمتر از دو ماه پس از تصدی خود، پارلمان را منحل کرد. در فرمان وی «نقض اصول قانون اساسی» توسط مجمع به عنوان دلیل انحلال ذکر شده است.

مجلس جدید موظف به تایید ولیعهد انتخابی امیر به عنوان امیر آینده کویت خواهد بود.

اگر مجمع گامی بی‌سابقه در رد وارث او بردارد، شیخ مشعل سه نامزد را برای انتخاب به نمایندگان معرفی می‌کند.