به گزارش اکوایران، به گفته دو مقام آمریکایی، مقامات دولت بایدن نگران این هستند که جمهوری اسلامی ایران احتمالا در حال برنامه‌ریزی برای حمله به اهدافی در داخل اسرائیل به تلافی حملات هوایی اسرائیل در سوریه در هفته جاری، باشد.

این مقامات گفتند که انتظار می‌رود هرگونه اقدام تلافی جویانه در داخل اسرائیل به جای غیرنظامیان، بر اهداف نظامی یا اطلاعاتی متمرکز شود. آنها همچنین گفتند که دولت بررسی گزینه‌هایی را برای نحوه پاسخگویی به اقدامات تلافی جویانه آغاز کرده است.

به گزارش ان‌بی‌سی، به گفته دو مقام آمریکایی، ارزیابی اطلاعاتی ایالات متحده هشدار می‌دهد که ایران می‌تواند با استفاده از انبوهی از پهپادها یا موشک‌های کروز حمله کند و می‌تواند به تلافی حمله دمشق، یک مرکز دیپلماتیک یا کنسولی اسرائیل در منطقه را هدف قرار دهد. بر اساس این ارزیابی ایران احتمالا قبل از پایان ماه رمضان هفته آینده پاسخ خواهد داد.

روز جمعه یکی از دستیاران ارشد ابراهیم رئیسی گفت که تهران با ارسال پیامی به آمریکا هشدار داد که در جنگ بین اسرائیل و ایران دخالت نکند. محمد جمشیدی در پستی در ایکس نوشت: «جمهوری اسلامی ایران در پیامی به رهبری آمریکا هشدار می‌دهد که در دام نتانیاهو برای آمریکا گرفتار نشوند: دور بمانید تا آسیب نبینید».

سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده گفت: «ما پیامی از جمهوری اسلامی ایران در پی حمله دمشق دریافت کردیم. در پاسخ به صراحت اعلام کردیم که ما پشت حمله نیستیم. ما همچنین به ایران هشدار دادیم که از این حمله به عنوان بهانه‌ای برای تشدید تنش بیشتر در منطقه یا حمله به تأسیسات یا پرسنل ایالات متحده استفاده نکند.»

جنگنده‌های اسرائیل روز دوشنبه ساختمانی در مجاورت سفارت ایران در دمشق را هدف قرار دادند. چند ساعت پس از حمله، دولت بایدن مستقیماً با ایران تماس گرفت تا به تهران اطمینان دهد که ایالات متحده در این حمله دخالتی نداشته و اطلاعات قبلی در مورد این حملات ندارد.

در حالی که ایالات متحده قاطعانه هرگونه دخالت در این موضوع را رد کرده است، مقامات نگران هستند که اقدامات تلافی جویانه بر نیروهای آمریکایی در منطقه تأثیر بگذارد.

به گفته مقامات دفاعی آمریکا، ارتش ایالات متحده این هفته دو پهپاد تهاجمی یک طرفه را در نزدیکی پادگان التنف در جنوب سوریه سرنگون کرده است. آنها گفتند که پهپادها مستقیماً نیروهای آمریکایی را در التنف هدف قرار نمی‌دادند، اما به اندازه‌ای نزدیک بودند که ارتش ارزیابی کرد که می‌تواند تهدیدی برای ایالات متحده یا اسرائیل باشد.

نزدیک به دو ماه است که هیچ حمله‌ای علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه صورت نگرفته است. این توقف پس از آن رخ داد که پس از حمله به یک پایگاه آمریکای که منجر به کشته شدن سه نظامی آمریکایی در سوریه شد، سری حملات تلافی جویانه از سوی ایالات متحده در عراق سوریه انجام شد. این مقامات می‌گویند که ارتش ایالات متحده در حال حاضر در حالت آماده‌باش در منطقه قرار دارد.

بر اساس بازخوانی کاخ سفید از تماس روز پنجشنبه، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، درباره تهدیدات ایران برای تلافی گفتگو کردند. یک مقام ارشد دولت گفت که ایالات متحده و اسرائیل از زمان این مکالمه «در تماس منظم و مستمر» بوده‌اند. به گفته این مقام «ایالات متحده به طور کامل از دفاع اسرائیل در برابر تهدیدات جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کند. با توجه به حساسیت موضوع و اطلاعات بر اساس منابع اطلاعاتی، درباره این موضوع از این فراتر نخواهم رفت.»