به گزارش اکوایران، به ادعای مقامات ارشد آمریکایی، دولت بایدن مطمئن است که اسرائیل به این دیدگاه نزدیک‌تر شده است که باید در طول جنگ علیه حماس برای کمک به غیرنظامیان، وقفه‌های بشردوستانه وجود داشته باشد.

برای هفته‌ها، ایالات متحده درگیر دیپلماسی با اسرائیل برای توقف موقت درگیری‌ها بوده است تا اسرا بتوانند در امنیت نجات پیدا کنند، غیرنظامیان فلسطینی‌ بتوانند در غزه آزادانه حرکت کنند و امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه به منطقه وجود داشته باشد. در همین حال شکاف بین دو طرف ادامه یافته، زیرا رهبران اسرائیل اصرار دارند که هرگونه توقفی به نفع حماس است. اما به نظر می‌رسد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در مصاحبه دوشنبه شب موضع خود را تغییر داده است.

بنا بر گزارش پولتیکو، او با تکرار مواضع دیرینه اسرائیل، به دیوید مویر، خبرنگار ای‌بی‌سی نیوز گفت: «هیچ آتش بسی، آتش‌بس فراگیری، در غزه بدون آزادی اسرای ما وجود نخواهد داشت.» اما نتانیاهو افزود: «تا آنجا که وقفه‌های کوچک تاکتیکی وجود داشته باشد،  یک ساعت اینجا، یک ساعت آنجا. به نظرم ما قبلاً آنها را داشته‌ایم، شرایط بررسی می‌شود تا کالاهای بشردوستانه وارد شوند یا اسرای ما آنجا را ترک کنند.»

این اظهارات ساعاتی پس از تماس بین رهبر اسرائیل و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، بیان شد که در آن آنها «درباره امکان وقفه‌های تاکتیکی بحث کردند.»

آکسیوس روز سه‌شنبه گزارش داد که بایدن در طول این تماس، توقفی سه روزه را پیشنهاد کرد که ممکن است منجر به آزادی چند اسیر شود. به گفته آکسیوس زمانبندی گسترده میتواند به شناسایی هویت اسرا کمک کند.

دو مقام ارشد ایالات‌متحده که مانند دیگران خواستند نامشان فاش نشود گفتند نتانیاهو شکاف بین موضع اسرائیل و نزدیکترین متحدش را کاهش داده است. یکی از مقامات گفت که اظهارات او نشان می‌دهد اسرائیل ممکن است به سمت موضع آمریکا حرکت کند. این مقام افزود: «مذاکرات با اسرائیلی‌ها به عنوان بخشی از یک روند جاری ادامه دارد.»

یکی دیگر از مقامات ارشد دولت گفت: «بسیار بهتر است که نتانیاهو به درخواست‌های ایالات متحده برای توقف در جنگ روی خوش نشان دهد تا اینکه آن را بی‌درنگ رد کند.» این مقام گفت که مقامات ایالات متحده تفاوت اساسی بین وقفه‌های «انسانی» و «تاکتیکی» نمی‌بینند. «این دو یک چیز هستند.»

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی روز سه شنبه در بیانیه‌ای به پولیتیکو گفت: «ما از توقف‌های تاکتیکی حمایت می‌کنیم. ما به طور جدی برای رسیدن به این هدف به کار خود ادامه می دهیم.»

این واضح‌ترین نشانه‌ از این است که در حالی که جنگ ادامه دارد ایالات متحده و اسرائیل با هم هماهنگ هستند. این امر نشان می‌دهد که مذاکرات پرزحمت، که باعث شد بایدن در روزهای اخیر، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه را به اسرائیل و دیگر کشورهای خاورمیانه بفرستد و از نزدیک توسط بیل برنز، مدیر سیا دنبال شد، ممکن است برای واشنگتن نتیجه بدهد.

با این وجود ایالات متحده و اسرائیل هنوز از هم دور هستند و موانع همچنان باقی است. نتانیاهو گفت که اسرائیل باید پس از جنگ مسئول امنیت غزه باشد. دولت بایدن خواهان توقف‌های طولانی‌تر و از نظر جغرافیایی گسترده‌تر در نبرد، با محوریت امنیت فلسطینیان در غزه است. اسراییل در حال حاضر شرایطی را برای زمان زمین گذاشتن موقت اسلحه تعیین کرده است.

یک مقام ارشد اسرائیلی گفت: «اسرائیل مایل به توقف است، اما تنها در صورتی که اسرا آزاد شوند. ما در حال بحث در مورد راه حل‌ها برای نیازهای خاص با دولت آمریکا هستیم.»

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی روز سه‌شنبه در مصاحبه با ام‌اس‌ان‌بی‌سی به باقی ماندن اختلافات بین بایدن و نتانیاهو درباره توقف درگیری پس از تماس روز دوشنبه آنها اشاره کرد. او گفت: «با توجه به این گفتگو نمی‌توانم با اطمینان بگویم که توافقی درباره تاریخ، زمان، مدت و هدف وجود داشته است.»

سناتور تیم کاین  که هفته گذشته بیانیه مشترک دموکرات‌های سنا را رهبری کرد که در آن از اسرائیل خواسته شده بود روش خود را تغییر دهد، سه‌شنبه به طور جداگانه در ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت که هرگونه توقف «باید بیش از یک یا دو ساعت باشد.» جناح پراگرسیو حزب دموکرات و تظاهرکنندگان در سراسر کشور خواستار آتش بس - توقف کامل درگیری‌ها - هستند که نه ایالات متحده، نه اسرائیل و نه حماس خواهان آن نیستند.

هجده مدیر سازمان ملل متحد که برخی از آنها آمریکایی بودند، روز دوشنبه خواستار پایان جنگ شدند. آنها در بیانیه‌ای مشترک گفتند: «دیگر کافی است» و اشاره کردند که 88 همکارشان در طول جنگ جان خود را از دست داده‌اند. «بیشترین تعداد تلفات سازمان ملل که تاکنون در یک درگیری ثبت شده است.»

وزارت بهداشت غزه که توسط حماس اداره می‌شود می‌گوید از زمانی که اسرائیل شروع به انتقام از این گروه برای حمله غافلگیرانه‌اش کرده است، 10000 نفر، که حدود یک سوم آنها کودک هستند، کشته شده‌اند. نیروهای اسرائیلی اکنون در اعماق شهر غزه، در حال نبرد هستند و نگرانی‌ها از افزایش تلفات غیرنظامیان شدت گرفته است.