به گزارش اکوایران، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت اسرائیل «مسئولیت» پاسخگویی به حمله حماس در ۷ اکتبر را بر عهده دارد، اما باید «بار» حفاظت از جان غیرنظامیان را تحمل کند.

به گفته سی‌ان‌ان، بایدن در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که منطقه نمی‌تواند به وضعیت قبل از حمله بازگردد. در همین حال او خواستار تلاش مجدد برای راه حل دو دولتی شد.

بایدن گفت که کمک‌های بشردوستانه باید سریعتر در غزه جریان یابد و افزود که او از حملات «شهرک نشینان افراطی» به فلسطینیان در کرانه باختری نگران است.

او گفت: «اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها شایسته زندگی در کنار هم در امنیت، عزت و صلح هستند. هیچ بازگشتی به وضعیت ششم اکتبر وجود ندارد. این بدان معناست که حماس دیگر نمی‌تواند اسرائیل را به وحشت انداخته و از غیرنظامیان فلسطینی به عنوان سپر انسانی استفاده کند. همچنین به این معنی است که وقتی این بحران تمام شد، باید چشم‌اندازی از آینده وجود داشته باشد.»

بایدن گفت: «از نظر ما، راه حل باید یک راه حل دو کشوری باشد و به معنای تلاش متمرکز برای همه طرف‌ها، اسرائیلی‌ها، فلسطینی‌ها، شرکای منطقه‌ای و رهبران جهانی است تا ما را در مسیری به سوی صلح قرار دهند.»

رئیس جمهور آمریکا گفت که بسیار مهم است که به خاطر بسپاریم حماس نماینده فلسطینی‌ها نیست، اما گفت که استفاده از سپر انسانی کار اسرائیل را دشوارتر می‌کند.

او گفت: «حماس پشت غیرنظامیان فلسطینی پنهان شده است و این کار نفرت انگیز است و جای تعجب نیست که بزدلانه است. این همچنین بار اضافی بر دوش اسرائیل می‌گذارد. در حالی که آنها به دنبال حماس هستند، این از نیاز به عمل در راستای قوانین جنگ نمی‌کاهد.»

بایدن گفت: «اسرائیل باید با وجود همه سختی که دارد، هر کاری که در توان دارد برای محافظت از غیرنظامیان بی‌گناه انجام دهد.»

بایدن گفت که معتقد است یکی از عوامل تصمیم حماس برای حمله، تلاش‌های دیپلماتیک او برای عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی بوده است.

او گفت: «من هیچ مدرکی برای این موضوع ندارم، اما غریزه‌ام به من می‌گوید که این به دلیل پیشرفتی است که به سمت یکپارچگی منطقه‌ای برای اسرائیل و به طور کلی یکپارچگی منطقه‌ای انجام می‌دهیم، و ما نمی‌توانیم این کار را کنار بگذاریم»

بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفت به نخست‌وزیر اسرائیل گفته است که اگر امکان آزادی گروگان‌ها در غزه قبل از عملیات زمینی احتمالی وجود دارد، باید این کار را انجام دهد.