به گزارش اکوایران، اسرائیل و آمریکا در حال آماده‌باش برای حمله تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل به سر می‌برند. حمله هوایی اخیر اسرائیل به دمشق که منجر به ترور هفت فرمانده ایرانی شد، کم‌سابقه بود و مقامات می‌گویند ایران مصمم به پاسخگویی بوده که این امر نگرانی‌ها از وقوع جنگ را افزایش داده است.

وعده انتقام

به نوشته نیویورک تایمز، در مراسم تشییع روز جمعه پیکر فرماندهان و افسران ارشد نیروی قدس، ایران قول داد تا از اسرائیل به خاطر ترور آن‌ها انتقام بگیرد. این موضوع نگرانی‌ها از وقوع یک جنگ علنی را افزایش داده، اما ایران نگفت چگونه یا چه زمانی تلافی خواهد کرد.

در روز جمعه، مقامات آمریکایی در واشنگتن و خاورمیانه گفته‌اند که خود را برای تلافی احتمالی ایران در پاسخ به حمله هوایی روز دوشنبه اسرائیل به دمشق سوریه آماده می‌کنند. نیروهای نظامی آمریکا در منطقه در حالت آماده‌باش شدید قرار گرفته‌اند. به گفته یک مقام اسرائیلی، اسرائیل همچنین نیروهای نظامی را در حالت آماده‌باش بالا قرار داده، مرخصی واحدهای رزمی را لغو کرده، برخی از نیروهای ذخیره را به واحدهای پدافند هوایی فراخوانده و سیگنال‌های جی‌پی‌اس را مسدود کرده است.

دو مقام ایرانی که خواستند نامشان فاش نشود نیز خاطرنشان کرده‌اند که ایران تمام نیروهای مسلح خود را در بالاترین سطح آماده‌باش قرار داده و تصمیم گرفته تا برای ایجاد بازدارندگی، مستقیماً به حمله علیه کنسولگری خود در دمشق پاسخ دهد. سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خطاب به جمعیت حاضر در مراسم تشییع افسران گفت: «مردان شجاع ما رژیم صهیونیستی را مجازات خواهند کرد. ما هشدار می‌دهیم که هیچ اقدامی از سوی هیچ دشمنی علیه نظام مقدس ما بی‌پاسخ نخواهد ماند و هنر ملت ایران شکستن قدرت امپراتوری‌هاست».

امیرسعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد نیز در روز پنجشنبه گفت که پس از «پاسخ ایران به اسرائیل» با رسانه‌های خبری آمریکا مصاحبه خواهد کرد. ایران قبلاً نیز نسبت به این‌گونه حوادث واکنش نشان داده است. چهار سال پیش و پس از آنکه ایالات متحده سردار قاسم سلیمانی، فرمانده فقید نیروی قدس را ترور کرد، ایران موشک‌هایی را به سمت پایگاه‌های آمریکا در عراق شلیک کرد که بیش از ۱۰۰ سرباز بر اثر آن زخمی شدند.

اجتناب از جنگی تمام عیار

با وجود اینکه از زمان آغاز جنگ غزه، نیروهای مقاومت سراسر خاورمیانه حملات متعددی علیه اسرائیل انجام داده‌اند، اما ایران مراقب بوده تا از درگیری مستقیم که می‌تواند منجر به جنگی تمام‌عیار شود، اجتناب کند.

اسراییل سوریه مستشار ایرانی

حسن نصرالله، رهبر جنبش حزب‌الله لبنان در سخنرانی ویدئویی که در ایران و لبنان در جریان مراسم تشییع پخش شد، گفت که واکنش ایران می‌تواند در هر زمانی رخ داده و «باید برای همه احتمالات آماده باشیم». او تأکید کرد: «مطمئن باشید که پاسخ ایران قطعی است».

طی چند ماه گذشته، طبق گزارش رسانه‌های ایرانی، اسرائیل دست‌کم ۱۸ عضو نیروی قدس را ترور کرده که در میان آن‌ها، چهار فرمانده ارشد که از کهنه‌سربازان جنگ‌های خاورمیانه بودند نیز به چشم می‌خورد. اما حمله هوایی دمشق به دلایل متعددی با حوادث پیشین تفاوت داشت؛ هم به خاطر تعداد بالای تلفات از مقامات ارشد در یک حمله و هم به خاطر هدف قرار دادن یک مکان دیپلماتیک که به طور معمول در درگیری‌ها محلی امن در نظر گرفته می‌شود.

حمله مستقیم؟

 

اگرچه نیروهای مقاومت منطقه طی چهار ماه پس از حمله ۷ اکتبر حماس و آغاز جنگ غزه بیش از ۱۷۰ بار به مواضع آمریکا در خاورمیانه حمله کرده‌اند، اما این حملات در اوایل فوریه متوقف شد. تحلیلگران نظامی آمریکا ارزیابی می‌کنند که احتمال حمله مستقیم ایران به خود اسرائیل بیشتر از حمله دوباره نیروهای مقاومت است. اما مقامات پنتاگون اعلام کردند که وضعیت را به دقت زیر نظر دارند.

یک مقام دفاعی اسرائیلی گفت که تحلیلگران اسرائیلی نیز به همین نتیجه رسیده‌اند که ایران شخصاً حمله خواهد کرد و از طریق حزب‌الله، نزدیک‌ترین نظامی خود که از زمان آغاز جنگ غزه با نیروهای اسرائیلی تبادل آتش داشته، اقدام نخواهد کرد.

روز پنجشنبه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز پیش از جلسه کابینه امنیتی درباره حمله احتمالی ایران گفت: «ما می‌دانیم که چگونه از خود دفاع کنیم و طبق اصل ساده‌ای عمل خواهیم کرد: هر کس به ما آسیب برساند یا قصد آسیب‌رساندن به ما را داشته باشد، ما به او ضربه خواهیم رساند».

سرلشکر الکسوس جی گرینکوویچ، فرمانده ارشد نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه نیز این هفته به گروه نویسندگان دفاعی در واشنگتن گفت: «از نظر نظامی، بزرگ‌ترین نگرانی من این است که آیا ماجرا این به نوعی تشدید منطقه‌ای منجر می‌شود؟ ما با دقت زیادی نظاره‌گر بوده و به حرف‌های ایرانیان در مورد نحوه پاسخگویی آن‌ها توجه می‌کنیم». او افزود: «من همچنان این‌چنین ارزیابی می‌کنم که ایرانیان به درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر علاقه‌ای ندارند. آن‌ها می‌خواهند از بحران موجود بهره ببرند، اما در حال حاضر به جنگ با اسرائیل، جنگ با آمریکا یا جنگ با هیچ‌کس دیگری علاقه‌ای ندارند».