به گزارش اکوایران، پیتر پلگرینی، نامزد دولت چپ ناسیونالیست اسلواکی، روز شنبه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شد و تسلط رابرت فیکو، نخست وزیر طرفدار روسیه بر این کشور را تقویت کرد.

فیکو که اکتبر گذشته برای چهارمین بار قدرت را در دست گرفت، سیاست خارجی کشور را به دیدگاه‌های طرفدار روسیه تبدیل کرد و اصلاحاتی را در قوانین کیفری و رسانه‌ها آغاز کرد که نگرانی‌هایی را در مورد تضعیف حاکمیت قانون برانگیخت.

به گزارش رویترز، بر اساس نتایج 99.66 درصد از مناطق رای‌دهی، پلگرینی 53.26 درصد آرا، در مقابل 46.73 درصد رای برای ایوان کورکوک، نامزد اپوزیسیون طرفدار غرب، را به دست آورد.

روسای جمهور اسلواکی اختیارات اجرایی زیادی ندارند، اما می‌توانند قوانین را وتو کنند یا در دادگاه قانون اساسی به چالش بکشند. آنها قضات دادگاه قانون اساسی را معرفی می‌کنند، که ممکن است در کشمکش‌های سیاسی بر سر سرنوشت اصلاحات فیکو، که مجازات‌های فساد را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد، مهم باشند.

ائتلاف فیکو که شامل حزبی به رهبری پلگرینی است، ارسال رسمی اسلحه برای اوکراین را متوقف کرد و فیکو در مورد آنچه که او نفوذ غرب در جنگ خواند، صحبت کرده است.

پلگرینی، 48 ساله، گفت که پیروزی او به این معنی است که دولت در اهداف خود از حمایت برخوردار خواهد بود.

پلگرینی در ستاد انتخاباتی خود گفت: «من رئیس جمهوری خواهم بود که از تلاش‌های دولت برای بهبود زندگی مردم حمایت خواهد کرد. من هر کاری انجام خواهم داد تا اسلواکی برای همیشه طرفدار صلح باشد نه طرف جنگ.»

پلگرینی کورچوک را به دلیل حمایتش از تسلیح اوکراین به عنوان یک جنگ افروز معرفی کرده و که گفته که او می‌تواند نیروهای اسلواکی را وارد جنگ در کشور همسایه کند، اما کورچوک آن را رد کرده است.

پلگرینی که میانه‌روتر از فیکو به نظر می‌رسد، اوایل روز شنبه گفت انتخاب او به معنای عجله برای تغییر اساسی در سیاست خارجی نیست.

او پس از رای گیری در رووینکا در حومه پایتخت گفت: «این مربوط به جهت گیری آینده سیاست خارجی نیست. من نیز مانند نامزد دیگر تضمین می‌کنم که ما به عضویت قوی اتحادیه اروپا و ناتو ادامه خواهیم داد.»

کورکوک شکست را پذیرفت و به پلگرینی تبریک گفت، اما به خاطر برد با گسترش ترس به او حمله کرد.

کورچوک در ستاد انتخاباتی خود گفت: «یک کمپین را می‌توان با تبدیل کردن دیگری به نامزد جنگ به دست آورد. من این را فراموش نمی‌کنم. عامل تعیین کننده مشارکت بالای مردم بود، من به آن احترام می‌گذارم، اما ترس بود که تصمیم گرفت. گسترش ترس و نفرت.»

کورکوک، مانند متحدان غربی کیف، استدلال کرده بود که توقف تامین سلاح اوکراین به صلح منجر نمی‌شود، بلکه به پیروزی روسیه منجر می‌شود.

کورکوک 60 ساله، پیش از اینکه در سال‌های 2021-2022 مقام سیاست خارجی دولت‌های راست میانه را بر عهده بگیرد، فرستاده اسلواکی در اتحادیه اروپا و بعداً سفیر در ایالات متحده بود.

در آن زمان، اسلواکی متحد سرسخت اوکراین بود و به این کشور پدافند هوایی و جت‌های جنگنده می‌داد.