به گزارش اکوایران، آیا محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در تلاش برای کارشکنی در کمپین جو بایدن برای انتخاب مجدد است؟ کاملا امکان پذیر است. رهبر واقعی عربستان سعودی، تنفر خود از جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده و خشم خود را از توهین‌هایی که کاخ سفید به او می‌کند، را آشکارا اعلام کرده است. او نیروی قدرتمندی در پشت افزایش کنونی قیمت نفت است که می‌تواند -در صورت تداوم- به شکست بایدن کمک کند.

به گزارش هیل، قیمت نفت در حال افزایش است و 19 درصد از ابتدای سال میلادی رشد داشته است. قیمت بنزین تاکنون تنها 14 درصد افزایش یافته است. اما، تا زمانی که بازارهای نفت یک گام بزرگ به عقب برندارند، قیمت‌ها در پمپ به طور پیوسته در فصل رانندگی تابستان افزایش می‌یابند و محبوبیت بایدن را کاهش می‌دهند.

این اتفاق دو سال پیش افتاد. از آنجایی که قیمت بنزین در ژوئن 2022 به بالاترین حد خود یعنی 5 دلار در هر گالن رسید، محبوبیت بایدن کاهش یافت. او سال را با 43.2 درصد تایید آغاز کرد و تا تعطیلات 4 ژوئیه، زمانی که میلیون‌ها آمریکایی به جاده‌ها می‌روند، به 38.1 درصد کاهش یافته بود.

چرا قیمت نفت در حال افزایش است؟ عوامل متعددی از جمله جنگ روسیه علیه اوکراین، آشفتگی و ترس از تشدید تنش در خاورمیانه و همچنین احیای رشد و تقاضای انرژی چین وجود دارد. اما کاهش مداوم تولید با توافق اوپک پلاس که عمدتاً توسط عربستان سعودی مهندسی شده، عملا قیمت‌ها را بالا می‌برد.

در روزهای اخیر، اوپک پلاس یک نشست در سطح وزرا برگزار کرد که در آن اعضا متعهد شدند به کاهش داوطلبانه 2.2 میلیون بشکه در روز تا ژوئن ادامه دهند. این تصمیم مورد انتظار بود، اما با این وجود نشان داد که عربستان سعودی و روسیه، صادرکنندگان پیشرو نفت در جهان، مصمم به بالا نگه داشتن قیمت‌ها هستند. بن سلمان، تصمیم گیرنده کلیدی در عربستان سعودی است. او همچنین صدای غالب در اوپک پلاس است.

برای روسیه، قیمت بالای نفت برای پیروزی در نبرد با اوکراین حیاتی است. بایدن، پس از حمله پوتین به همسایه‌اش، به خود می‌بالید که ایالات متحده و متحدانش مجازات‌های سخت‌گیرانه‌ای را برای پاسخگویی مسکو اعمال می‌کنند. بایدن گفت: «مجموع تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی ما اقتصاد روسیه را درهم می‌کوبد.» او به کاهش شدید روبل اشاره کرد و پیش‌بینی کرد که بورس مسکو «احتمالاً سقوط خواهد کرد.»

از آن روز، یعنی یک ماه پس از درگیری، روبل 47 درصد افزایش یافته است و شاخص اصلی سهام روسیه 37 درصد رشد کرده است که تنها 25 درصد کمتر از بالاترین رکورد خود است. روسیه چگونه شرایط را مدیریت کرده است؟ با همکاری با سعودی‌ها برای کاهش تولید و افزایش قیمت نفت.

برای روس‌ها، قیمت بالای نفت موضوع بقا است. برای سعودی‌ها، افزایش سرسام‌آور هزینه‌های نفت برای تحقق چشم‌انداز اقتصادی بزرگ بن سلمان ضروری است. آنها همچنین کلید انتقام‌گیری از بایدن هستند، که در اوایل راه، علنا به شاهزاده جوان توهین کرد.

محمد بن سلمان ولادمیر پوتین روسیه عربستان

کاخ سفید نشان داد که قصد دارد در روابط خود با سعودی‌ها و به‌ویژه با بن سلمان که با موفقیت با کاخ سفید ترامپ کار کرده بود، «بازنگری» کند.

بایدن که در مبارزات انتخاباتی سال 2019 حکومت عربستان را مطرود خوانده بود، در ابتدا از ولیعهد دوری کرد و پذیرفت که فقط با پدر بیمارش ملک سلمان صحبت کند. کاخ سفید گزارشی را منتشر کرد که در آن بن سلمان را مسئول قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار دانست و فروش تسلیحات تهاجمی مورد نیاز عربستان برای انجام جنگ در یمن را متوقف کرد. علاوه بر این، بایدن با وجود حمله این گروه به زیرساخت‌های نفتی عربستان، حوثی‌ها را از لیست گروه‌های تروریستی حذف کرد.

بدتر از آن، تیم بایدن تلاش کرد تا توافق هسته‌ای با ایران، رقیب سرسخت عربستان سعودی را احیا کند.

در اوایل ریاست جمهوری بایدن، سعودی‌ها با هدایت اوپک به عدم افزایش تولید نفت، علیرغم افزایش تقاضا، تجار نفت را شگفت زده کردند. قیمت‌ها 4 درصد جهش پیدا کرد. این اولین حمله بن سلمان بود که اهمیت اتحاد ایالات متحده و عربستان را که از سال 1945 برقرار بود و پیشرفت خود بایدن را یادآوری کرد.

هنگامی که قیمت نفت در سال 2022 افزایش یافت، بایدن از بن سلمان تقاضای کمک کرد و از او خواست تا تولید را افزایش دهد. اما او با ولیعهد دست نداد.

در ماه‌های آینده خواهیم فهمید که این رابطه چقدر حیاتی است. اگر قیمت نفت به روند صعودی خود ادامه دهد، بایدن بدون شک تمام موانع دیپلماتیک را کنار می‌گذارد تا اوپک پلاس را وادار به بازکردن دریچه‌ها کند. آخرین بار، او با تخلیه ذخایر استراتژیک نفت، افزایش قیمت‌ها را کاهش داد.

ذخیره اضطراری به 362000 بشکه کاهش یافته است که پایین‌ترین سطح از سال 1983 است. بایدن نمی‌تواند دوباره به آنجا برگردد.

عوامل دیگری مطمئناً بر جایگاه بایدن در ماه‌های آینده تأثیر خواهند گذاشت، اما قیمت نفت می‌تواند کلیدی باشد زیرا باعث افزایش تورم می‌شود. در یک نظرسنجی اخیر، 22 درصد از رای دهندگان تورم را به عنوان موضوع اصلی خود رتبه بندی کردند. افزایش قیمت‌ها در پمپ، مشکل را در ذهن رای‌دهندگان نگه می‌دارد، حتی اگر سطح تورم کلی همچنان به تعدیل ادامه دهد. همین نظرسنجی نشان داد که تنها 38 درصد از رای‌دهندگان اقتصاد در دوران بایدن را خوب توصیف می‌کنند، در حالی که 65 درصد آن را در دوران ترامپ خوب توصیف می‌کنند.

افزایش قیمت نفت احتمالاً چرخش مورد انتظار جی پاول، رئیس فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره را که وال استریت انتظار دارد، پیچیده خواهد کرد. قیمت‌های انرژی نوسان دارند، بنابراین از داده‌هایی که فدرال رزرو برای نشانه‌هایی مبنی بر کنترل تورم مطالعه می‌کند، حذف می‌شوند. اما اگر قیمت نفت برای چندین ماه بالا بماند، بر هزینه حمل و نقل، بلیط هواپیما، پلاستیک و اقلام بی‌شمار دیگر اثر می‌گذارد. پاول به وضوح قصد دارد کاهش‌های پیش‌بینی شده خود را دنبال کند، اما همچنین گفته است که فدرال رزرو «وابسته به داده‌ها» خواهد بود. قیمت نفت بخش مهمی از این داده‌ها خواهد بود.

و بن سلمان می‌تواند اطمینان حاصل کند که این قیمت‌ها و نرخ‌های بهره برای مدت طولانی‌تری بالاتر می‌مانند. این کار به جو بایدن کمکی نخواهد کرد.