به گزارش اکوایران، خاویر میلی زمانی که با دونالد ترامپ در کنفرانس کنش سیاسی محافظه‌کاران (cpac) در نزدیکی واشنگتن در ماه فوریه ملاقات کرد، به سختی می‌توانست خود را مهار کند. این دو نفر همدیگر را در آغوش گرفتند و شعارهایی را رد و بدل کردند. ترامپ چندین بار شعار «عظمت را دوباره به آرژانتین برگردانید» سر داد و رئیس جمهور جدید آرژانتین با شعار "Viva la libertad, carajo" (زنده باد آزادی، لعنتی) پاسخ داد.

نایب بوکله، رئیس جمهور مستبد محبوب السالوادور، قبلاً در کنفرانس سخنرانی کرده بود. او به جمهوری‌خواهان خشمگین گفت: «آنها می‌گویند که گلوبالیسم آمده تا بمیرد. من اینجا هستم تا به شما بگویم که در السالوادور، همین حالا هم مرده است.»

به گزارش اکونومیست، ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور پیشین راست‌گرای برزیل، در سال 2023 مهمان مهم این مراسم بود. او نیز مانند دونالد ترامپ، بدون مدرک ادعا کرد که تلاش او برای دور دوم ریاست جمهوری با تقلب خنثی شده است. طرفداران او نیز اقدام به شورش کردند.

این صحنه‌ها حاکی از یک اتحاد بین‌المللی بی‌نقص بین ترامپ و رهبران جناح راست آمریکای لاتین است. خوزه آنتونیو کاست از شیلی نیز که در گذشته در این کنفرانس صحبت کرده، عضو این اتحاد است. این راست جدید از نفوذ ترامپ لذت می‌برد. از شکل توافقی‌تر سیاست محافظه‌کارانه دور شده و به نفع تعقیب تهاجمی جنگ فرهنگی است.

اوج گیری‌ راست‌گراها با پیروزی غافلگیرکننده بولسونارو در برزیل در سال 2018 و پس از آن بوکله در سال 2019 آغاز شد. در شیلی، کاست، بنیانگذار یک حزب جمهوری خواه جدید راستگرا، 44 درصد از آرا را در رقابت‌های ریاست جمهوری سال 2021 به دست آورد و حزب او در انتخابات شورای قانون اساسی در سال 2023 پیروز شد. میلی پیروزی شگفت‌انگیز خود را در نوامبر به دست آورد. رهبران احتمالی جناح راست رادیکال در سیاست پرو و ​​کلمبیا در حال کشمکش هستند.

برخلاف همتایان قدیمی اروپایی و آمریکای شمالی خود، جناح راست تندرو آمریکای لاتین ریشه در خاک حاصلخیز نگرانی عمومی در مورد مهاجرت کنترل نشده ندارد (اگرچه این موضوع اخیراً به دلیل ورود میلیون‌ها ونزوئلایی که از دیکتاتوری کشورشان فرار می‌کنند به یک معضل تبدیل شده است).

گروه جدید سه ویژگی مشترک دارد. اولین مورد مخالفت شدید با سقط جنین، و حقوق همجنسگرایان و زنان است. همانطور که لیندزی مایکا و ایمی اریکا اسمیت، دو دانشگاهی، می‌گویند: «آنچه آنها را متحد می‌کند، تأیید سلسله مراتب اجتماعی سنتی است.»

دومین مشخصه، خط مشی سختی در قبال جرم و جنایت و امنیت شهروندان است. و سومین مشخصه مخالفت سازش ناپذیر با سوسیال دموکراسی است، چه رسد به کمونیسم، که برخی را به خواست دولت کوچکتر سوق می‌دهد.

عوامل مشترکی نیز در صعود آنها وجود داشت. احساس بحران به آنها کمک کرد. در مورد فساد و رکود اقتصادی در برزیل و آرژانتین، خشونت گروهی در السالوادور و گاهی اوقات «انفجار اجتماعی» خشونت آمیز در شیلی.

پسرعموهای در آغوش هم

اما هر رهبر ترکیب متفاوتی از این عناصر ایدئولوژیک را پذیرفته است. کریستوبال روویرا از دانشگاه کاتولیک شیلی می‌گوید جناح راست در آمریکای لاتین «عموزاده‌ها هستند، نه برادران». «آنها شبیه هستند اما یکسان نیستند.»

حوزه‌های انتخابیه بولسونارو، اونجلیکال‌ها بودند، که او با دفاع از خانواده سنتی، و حق استبدادی در قالب ارتش، پلیس و کشاورزان نگران تهاجم به زمین و جنایات روستایی به آنها متوسل شد. اما او نسبت به بازار آزاد و سختگیری‌های مالی بی اشتیاق بود. آقای بوکله امنیت را سنگ بنای اولین دوره ریاست جمهوری خود قرار داد و با غلبه بر باندهای جنایتکار بیش از 74000 نفر از 6.4 میلیون شهروند السالوادور را به زندان انداخت. سیاست اقتصادی او کمتر روشن است و علیرغم ادعای او در کنفرانس محافظه‌کاران، به وضوح «ضد گلوبالیست‌» نیست.

آقای میلی به خاطر تعهدش برای خروج آرژانتین از رکود تورمی طولانی مدت و کاهش آنچه او به عنوان یک «کاست» سیاسی فاسد می‌نامد، انتخاب شد. او که خود را «آنارکو-سرمایه‌داری» توصیف می‌کند، از طرفداران مکتب اتریشی اقتصاد بازار آزاد است. برخلاف ترامپ، او نه ملی‌گرای اقتصادی است و نه حمایت‌گر تجارت. او اخیراً موضع همتایان خود را در مورد مسائل اخلاقی اتخاذ کرده است. دولت او از لایحه‌ای برای لغو قانون سقط جنین آرژانتین حمایت می‌کند و می‌گوید که این قانون زبان آگاهانه جنسیتی را از مدیریت عمومی حذف می‌کند. آقای بوکله هم از همین روش پیروی کرد.

آقای کاست تلاش کرد تا اخلاق محافظه کارانه را در پیش نویس قانون اساسی مورد حمایت حزبش قرار دهد که یکی از دلایل رد آن در یک همه‌پرسی بود.

او خواهان سیاست‌های سختگیرانه در زمینه امنیت و مقابله با مهاجرت است. او می‌گوید: «ما باید مرزها را ببندیم و سنگر بسازیم.»

او می‌خواهد «دولت را کوچک کند و بار مالیاتی را کاهش دهد.» در حالی که آقای بولسونارو یک بدبین نسبت به تغییرات آب و هوایی و ضد واکسن است، آقای کاست اینطور نیست.

دموکراسی برای تو نه برای من

پوپولیست‌های جناح راست درباره دموکراسی هم نگرش‌های متفاوتی دارند. بولسونارو با تلاش خود برای برهم زدن نتیجه انتخابات، که به خاطر آن تحت تحقیقات پلیس قرار دارد، نشان داد که دموکرات نیست. موفقیت بوکله در کاهش نرخ قتل، او را بسیار محبوب کرد، و به او اجازه داد تا محدودیت‌های قانون اساسی را کنار بگذارد و در ماه فوریه برای دومین بار برنده شود.

کارلوس مالامود، مورخ آرژانتینی، می‌گوید: «بی‌اعتنایی میلی نسبت به نهادهای دموکراتیک واضح است.»

کاست اصرار می‌ورزد: «من یک دموکرات هستم» و مخالفانش نیز موافق هستند. او می‌گوید: «در مورد امنیت و کوچک‌تر کردن دولت، ما با بولسونارو نظرات مشابهی داریم. اما این بدان معنا نیست که ما همان میلی یا بولسونارو یا بوکله هستیم.» همانطور که کاست خاطرنشان می‌کند، انتخاب‌های سیاسی در هر کشور با شرایط بسیار متفاوتی شکل می‌گیرد.

چشم‌انداز رهبران مختلف نیز چنین است. بوکله با مقلدان احتمالی در سراسر منطقه و عدم وجود مانع آشکار برای ماندن در قدرت به طور نامحدود، تا حد زیادی موفق‌ترین است. در مقابل، زندگی سیاسی فعال بولسونارو ممکن است به پایان رسیده باشد. دادگاه انتخاباتی او را تا سال 2030 (زمانی که 75 ساله خواهد شد) به دلیل تحقیر سیستم رأی گیری در دیدار با سفرای خارجی منع کرده است.

بولسونارو ممکن است به دلیل تلاش آشکارش برای سازماندهی یک کودتای نظامی علیه شکست انتخاباتی‌اش زندانی شود. او این موضوع را رد می‌کند و مدعی است که قربانی آزار و اذیت سیاسی است.

آینده میلی در عرصه همگانی است. اگر در مهار تورم موفق شود می‌تواند از انتخابات میان دوره‌ای در سال 2025 قوی‌تر ظاهر شود. اما اگر از سازش با کنگره و فرمانداران استان‌ها امتناع کند، ممکن است قبل از آن دچار مشکل شود. در شیلی، انتخابات سال 2025 می‌تواند قدرت را به دست راست میانه دهد. یکی از چهره‌های تاثیرگذار این اقناع استدلال می‌کند که کاست نمی‌تواند تنوع شیلی مدرن را نمایندگی کند.

در نهایت، این گروه توسط یک شبکه بین المللی که حول گفتمان سیاسی مشترک و ارجاعات فرهنگی ساخته شده است، محدود می‌شود. کاست ریاست شبکه سیاسی برای ارزش‌ها را بر عهده دارد، گروهی که قبلاً توسط متحد ویکتور اوربان، رهبر پوپولیست مجارستان رهبری می‌شد.

این گردهمایی‌ها فرصتی برای به اشتراک گذاشتن تجربیات و گاهی اوقات کمی بیشتر است. بوکله مشاورانی از مخالفان تبعیدی ونزوئلا دارد. فعالان ترامپ در انتخابات آمریکای لاتین حاضر شدند. اخیراً، بولسونارو به مدت دو شب به سفارت مجارستان در برازیلیا پناه برد زیرا از دستگیری می‌ترسید.

اما هیچ نشانه‌ای از جهت‌گیری مرکزی یا هماهنگی وجود ندارد. راست در آمریکای لاتین مدتهاست که ادعا می‌کند که فورو د سائوپائولو، گردهمایی چپ گرایان آمریکای لاتین، یک توطئه بسیار سازمان یافته است. اما همه شواهد مبنی بر این است که این یک شبکه دوستی سست است. به نظر می‌رسد که این در مورد همتایان راست آن نیز صادق باشد.