رام امانوئل، سفیر ایالات متحده در ژاپن می‌گوید که دولت جو باید می‌خواهد با کمک ژاپن و سایر متحدانش در منطقه، تلاش‌های چین برای منزوی‌ساختن کشورهای آسیایی از جمله فیلیپین را خنثی کند.

به نوشته بلومبرگ، امانوئل پیش از نشست بایدن و فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن در واشنگتن گفت: «استراتژی ما این است که جریان را معکوس کرده و چین را به کشور منزوی تبدیل کنیم».

این دیدار که بخشی از اولین سفر رسمی یک رهبر ژاپن به ایالات متحده در نزدیک به یک دهه گذشته است، در مقطع حساسی در روابط دوجانبه انجام می‌شود؛ زیرا در حالی که پکن موضع قاطعانه‌تری در قبال آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی اتخاذ کرده، واشنگتن و توکیو به دنبال افزایش همکاری در زمینه امنیتی در منطقه هند و اقیانوس آرام هستند.

روز پنجشنبه، رهبران دو کشور یک نشست سه‌جانبه بی‌سابقه با فردیناند مارکوس جونیور، رئیس‌جمهور فیلیپین برگزار خواهند کرد تا در مورد پیشبرد همکاری‌های سه‌جانبه در زمینه‌های استراتژیک از جمله امنیت، فناوری‌های نوظهور و زنجیره تأمین گفتگو کنند.

امانوئل بر اهمیت اتحاد با ژاپن در کمک به ایالات متحده جهت اتخاذ رویکردی چندملیتی‌تر برای امنیت و توسعه اقتصادی تأکید کرد. آمریکا که به رویکرد «مرکزی و اقماری» خود در روابط امنیتی شناخته می‌شود، تاکنون نیازی به روابط نزدیک میان متحدانش نداشته است.

امانوئل افزود: «این ساختار شبکه‌ای جدید نشان‌دهنده تغییر اساسی ایالات متحده به سمت رویکردی چندملیتی‌تر است؛ چه در مورد رزمایش‌های نظامی و توسعه اقتصادی و چه در مورد ابتکارات دیپلماتیک».