به گزارش اکوایران، بر اساس ارزیابی آمریکا، چین فروش ماشین‌آلات، میکروالکترونیک و سایر فناوری‌ها را به روسیه افزایش داده است و مسکو از آنها برای تولید موشک، تانک، هواپیما و سایر تسلیحات برای استفاده در جنگ علیه اوکراین استفاده می‌کند.

به گفته آسوشیتدپرس، دو مقام ارشد دولت بایدن که روز جمعه به شرط ناشناس ماندن درباره یافته‌های حساس صحبت کردند، گفتند که در سال 2023 حدود 90 درصد از میکروالکترونیک روسیه از چین تهیه شده است، که روسیه از آن برای ساخت موشک، تانک و هواپیما استفاده کرده است. تقریباً 70 درصد از واردات 900 میلیون دلاری روسیه در سه ماهه آخر سال 2023 از چین بوده است.

این مقامات گفتند که نهادهای چینی و روسی همچنین برای تولید مشترک هواپیماهای بدون سرنشین در داخل روسیه کار کرده‌اند و شرکت‌های چینی احتمالاً نیتروسلولوز مورد استفاده در ساخت مهمات را در اختیار روسیه قرار می‌دهند.

به گفته این مقامات روسیه اپتیک‌های نظامی را برای استفاده در تانک‌ها و خودروهای زرهی ساخت شرکت های چینی ای ری تکنولوژی و موسسه تحقیقات الکترواپتیک شمال چین دریافت کرده است و چین موتورهای پهپاد و موتورهای توربوجت را برای موشک‌های کروز در اختیار روسیه قرار داده است.

بر اساس داده‌های گمرک روسیه که توسط بنیاد روسیه آزاد، گروهی که از توسعه جامعه مدنی حمایت می‌کند تحلیل شده است، واردات نیمه هادی روسیه از چین از 200 میلیون دلار در سال 2021 به بیش از 500 میلیون دلار در سال 2022 افزایش یافته است.

پکن همچنین در حال همکاری با روسیه برای بهبود ماهواره و سایر قابلیت‌های فضایی برای استفاده در اوکراین است، پیشرفتی که به گفته مقامات می‌تواند در بلندمدت خطر روسیه را در سراسر اروپا افزایش دهد. این مقامات با استناد به یافته‌های اطلاعاتی، گفتند که ایالات متحده همچنین تشخیص داده است که چین تصاویری را به روسیه برای جنگش در اوکراین ارائه می‌کند.

در حالی که انتظار می‌رود آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این ماه برای گفتگو به چین سفر کند، مقامات این یافته‌ها را مورد بحث قرار دادند. بلینکن قرار است هفته آینده به نشست وزرای خارجه گروه 7 در کاپری ایتالیا سفر کند، جایی که انتظار می‌رود نگرانی‌های خود را در مورد حمایت غیرمستقیم فزاینده چین از روسیه مطرح کند. این در حالی است که مسکو ارتش خود را بازسازی می‌کند و به دنبال تحکیم دستاوردهای اخیر در اوکراین است.

جو بایدن قبلاً نگرانی‌های خود را مستقیماً با رئیس جمهور چین، شی جین پینگ در مورد حمایت غیرمستقیم پکن از تلاش‌های جنگی روسیه مطرح کرده بود.

در حالی که چین حمایت نظامی مستقیم و مرگبار از روسیه ارائه نکرده است، اما به صورت دیپلماتیک از مقصر دانستن غرب برای تحریک تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای آغاز جنگ حمایت کرده و از نام بردن از حمله روسیه به عنوان تهاجم خودداری کرده است.

چین بارها گفته است که به روسیه تسلیحات یا کمک نظامی نمی‌کند، اگرچه در بحبوحه تحریم‌های واشنگتن و متحدانش، روابط اقتصادی قوی با مسکو، در کنار هند و سایر کشورها، را حفظ کرده است.

لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن گفت: «نباید در تجارت عادی بین چین و روسیه مداخله شود یا محدود شود. ما از طرف آمریکایی می‌خواهیم که از تحقیر و فرافکنی در روابط عادی بین چین و روسیه خودداری کند.»

شی روز سه‌شنبه در پکن با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که از رهبری شی تمجید کرد، دیدار کرد.

انزوای رو به رشد اقتصادی و دیپلماتیک روسیه باعث شده است که این کشور به طور فزاینده‌ای به چین، رقیب سابقش برای رهبری بلوک کمونیست در طول جنگ سرد، متکی باشد.

جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا که این هفته از سفر خود به پکن به واشنگتن بازگشت، گفت به مقامات چینی هشدار داده است که دولت بایدن آماده است تا بانک‌ها، شرکت‌ها و رهبری پکن را در صورت کمک به نیروهای مسلح روسیه در تهاجم مداوم به اوکراین تحریم کند.